Näytä suppeat kuvailutiedot

Digitaalisen markkinointiosaamisen tarpeet mainosalalla

Rinta-Laulaja, Merita (2015)

dc.contributor.authorRinta-Laulaja, Merita-
dc.date.accessioned2015-12-14T10:13:30Z
dc.date.available2015-12-14T10:13:30Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015121420548-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/102784
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö käsittelee digitaalista markkinointia ja sen osaamistarpeita mainosalalla. Työn tavoitteena oli selvittää, millaista digitaalisen markkinoinnin osaamista mainosalalla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Tässä opinnäytetyössä osaaminen on rajattu yrityksen näkökulmaa koskevaksi. Työ tehtiin toimeksiantona hämeenlinnalaiselle Mainostoimisto Precis Oy:lle. Sen tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan osaamisen lisäksi koko toimialan osaamista Suomessa. Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia sekä osaamisen kehittämistä. Nämä kaksi käsitettä ovat erittäin laajoja, minkä vuoksi teoriaosuudessa käsitellään vain mainosalan kannalta keskeisimpiä asioita. Teoreettisessa osassa keskitytään erityisesti digitalisaatioon, markkinoinnin muutokseen, markkinointiosaamiseen sekä digitaalisen markkinoinnin eri kanaviin ja keinoihin. Tutkimus toteutettiin syksyn 2015 aikana kvalitatiivisena teemahaastatteluna viidelle mainosalan asiantuntijalle. Tutkimustulosten sekä teoreettisesta osasta saadun tiedon pohjalta luotiin digitaalisen markkinoinnin osaamiskartta mainostoimistojen käyttöön. Tutkimuksessa selvisi, että mainosalan keskeisimpinä digitaalisen markkinoinnin osaamisalueina nähtiin toimialaosaaminen sekä kokonaisuuden hallinta. Lisäksi osaaminen voidaan jakaa neljään ydinosaamisalueeseen, joita ovat strateginen, asiakas-, teknologia- sekä sisällöllinen osaaminen, jotka kaikki tukevat toisiaan. Osaamiskartassa nämä alueet on määritelty tarkemmin yksittäisillä osaamistarpeilla. Digitaalisen markkinoinnin osaaminen nähdään mainosalalla kriittisen tärkeänä. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että mainostoimistoissa tulisi olla monia eri osaamisalueisiin erikoistuneita ammattilaisia. Heidän osaamistaan tulisi kehittää jatkuvasti, jotta selviydytään nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä.fi
dc.description.abstractThe subject of the thesis is the needs of digital marketing knowledge in the advertising industry. The aim of the thesis was to find out what kind of digital marketing knowledge is needed in the advertising industry nowadays and in the future. The subject was outlined to focus on the company’s point of view. The thesis was commissioned by Mainostoimisto Precis Ltd, which is an advertising agency in Hämeenlinna. The purpose of the thesis was to develop not only the client’s knowledge but the knowledge of the whole industry in Finland. The main topics of the theoretical framework are digital marketing and knowledge development. These two concepts are remarkably wide and because of this the theoretical framework only consists of the main points from the aspect of the advertising industry. The theoretical framework deals with digitalization and its influence on the changes of marketing, marketing knowledge and the channels and tools of digital marketing. The study was conducted using a qualitative interview survey for five advertising professionals in the autumn 2015. The knowledge map of digital marketing for advertising agencies was created based on the results of the survey and the theoretical framework. According to the survey, the most important parts of digital marketing knowledge are industry knowledge and management of the whole content. Besides that, the knowledge can be divided into four parts of core knowledge: strategic knowledge, customer relationship management, technological skills and knowledge of content marketing, which all support each other. In the knowledge map, these parts are defined to more specific needs of knowledge. The knowledge of digital marketing is regarded as a critical skill in the advertising industry. The survey results imply that an advertising agency should have a variety of professionals who specialize in different parts of digital marketing. To manage in the changing operational environment of the modern world, their knowledge should be developed constantly.en
dc.language.isofin-
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleDigitaalisen markkinointiosaamisen tarpeet mainosalallafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1777-
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysadigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysamainostoimistot
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordMainosala-
dc.subject.keyworddigitaalinen markkinointi-
dc.subject.keyworddigitalisaatio-
dc.subject.keywordosaaminen-
dc.subject.specializationMarkkinointi-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot