Markkinoinnin tehostaminen sosiaalisen median avulla : yksityisyrittäjän matka kauneusbloggaajaksi
Karlsson, Iida (2015)
Karlsson, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420531
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään sosiaalisen median ja blogien tarjoamiin mahdollisuuksiin parantaa yrityksen näkyvyyttä sekä tehostaa markkinointia. Työssä pohditaan, kuinka blogit luovat tärkeän markkinointiväylän erityisesti pienyrittäjien toiminnan tukena vielä tänäkin päivänä. Opinnäytetyön tarkoituksena on osoittaa sosiaalisen median yhä kasvava arvo yritysmaailmassa, sekä tarjota teoriatietoa sen merkityksestä sekä tavoista, joilla sitä on mahdollista hyödyntää käytännössä.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan esittelyllä, jonka jälkeen seuraa asiateksti sosiaalisesta mediasta ja tutustutaan sen erilaisiin kanaviin. Myöhemmin keskitytään erityisesti blogeihin, niiden ominaisuuksiin, luomisprosessiin ja tarkoitukseen yritysmaailmassa. Teoria on koottu ja rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaan.
Toteutus muodostui kauneusblogin perustamisen ympärille, jota varten kerättiin teorian lisäksi informaatiota havainnoimalla tunnettuja suomalaisia kauneus- ja muotiblogeja, sekä luotiin puolistrukturoitu Internet-kysely siitä, miksi blogeja luetaan ja mitä piirteitä niissä arvostetaan niin ulkoisesti kuin sisällön kannalta. Vastaukset olivat vahvasti yhteydessä teorian kanssa. Blogin aloituksen tueksi laadittiin myös kirjoitusideoita sisältävä vuosiaikataulu.
Nykypäivänä yrityksen on osattava erottautua ja tarjota oikeanlaista sisältöä asiakaskunnalle verkossa. Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantajan lisäksi myös muille, jotka kaipaavat toiminnalleen lisäarvoa, erityisesti blogien ja sosiaalisen median verkostoissa.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan esittelyllä, jonka jälkeen seuraa asiateksti sosiaalisesta mediasta ja tutustutaan sen erilaisiin kanaviin. Myöhemmin keskitytään erityisesti blogeihin, niiden ominaisuuksiin, luomisprosessiin ja tarkoitukseen yritysmaailmassa. Teoria on koottu ja rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaan.
Toteutus muodostui kauneusblogin perustamisen ympärille, jota varten kerättiin teorian lisäksi informaatiota havainnoimalla tunnettuja suomalaisia kauneus- ja muotiblogeja, sekä luotiin puolistrukturoitu Internet-kysely siitä, miksi blogeja luetaan ja mitä piirteitä niissä arvostetaan niin ulkoisesti kuin sisällön kannalta. Vastaukset olivat vahvasti yhteydessä teorian kanssa. Blogin aloituksen tueksi laadittiin myös kirjoitusideoita sisältävä vuosiaikataulu.
Nykypäivänä yrityksen on osattava erottautua ja tarjota oikeanlaista sisältöä asiakaskunnalle verkossa. Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantajan lisäksi myös muille, jotka kaipaavat toiminnalleen lisäarvoa, erityisesti blogien ja sosiaalisen median verkostoissa.