5–7-vuotiaiden lasten terve tuki- ja liikuntaelimistö : opettavaisen tapahtuman kehittäminen TULE-tietokeskuksen fysioterapeuttien käyttöön
Korhonen, Hanna-Sofia; Liinanotko, Elina (2015)
Korhonen, Hanna-Sofia
Liinanotko, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420549
Tiivistelmä
Yli miljoonalla suomalaisella aikuisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelimistön sairaus ja yhä useampi nuori kärsii tuki- ja liikuntaelimistön oireista. Fyysisellä aktiivisuudella ja arjen pienillä valinnoilla voi ennaltaehkäistä kipuja ja ylläpitää tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä jo lapsuudesta alkaen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on lisätä 5–7-vuotiaan lapsen ja hänen vanhempansa tietoisuutta tuki- ja liikuntaelimistöstä ja siihen liittyvien sairauksien ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun TULE- tietokeskus.
Opinnäytetyön tuotoksena on spiraalimallin mukaan luotu Jumi-ukon liikuntahetki- opas, joka on suunniteltu TULE-tietokeskuksen fysioterapeuttien käyttöön. Lisäksi liikuntahetkeen osallistuvien lasten vanhemmille on tehty Istuva eskarilainen? -esite, johon on koottu 5–7-vuotiaan lapsen arkeen liittyviä ohjeita, joilla voidaan vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistön terveyteen preventatiivisen fysioterapian keinoin.
Oppaan sisältämien harjoitteiden lähtökohtana on ollut motoristen perustaitojen kehittäminen tukemaan tervettä tuki- ja liikuntaelimistöä lapsuudesta alkaen. Liikuntahetken toteutuksessa on huomioitu myös lapsen herkkyyskaudet, sekä eri ohjausmenetelmien hyödyntäminen, joilla varmistetaan lapsen yksilölliselle kehitystasolle sopiva haasteellisuus.
Liikuntahetken vaikuttavuutta ja tiedon määrän lisääntymistä lapsilla ja heidän vanhemmillaan ei tutkittu tässä opinnäytetyössä. Tämä avaa jatkotutkimusmahdollisuuksia tuleville opinnäytetöille.
Opinnäytetyön tuotoksena on spiraalimallin mukaan luotu Jumi-ukon liikuntahetki- opas, joka on suunniteltu TULE-tietokeskuksen fysioterapeuttien käyttöön. Lisäksi liikuntahetkeen osallistuvien lasten vanhemmille on tehty Istuva eskarilainen? -esite, johon on koottu 5–7-vuotiaan lapsen arkeen liittyviä ohjeita, joilla voidaan vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistön terveyteen preventatiivisen fysioterapian keinoin.
Oppaan sisältämien harjoitteiden lähtökohtana on ollut motoristen perustaitojen kehittäminen tukemaan tervettä tuki- ja liikuntaelimistöä lapsuudesta alkaen. Liikuntahetken toteutuksessa on huomioitu myös lapsen herkkyyskaudet, sekä eri ohjausmenetelmien hyödyntäminen, joilla varmistetaan lapsen yksilölliselle kehitystasolle sopiva haasteellisuus.
Liikuntahetken vaikuttavuutta ja tiedon määrän lisääntymistä lapsilla ja heidän vanhemmillaan ei tutkittu tässä opinnäytetyössä. Tämä avaa jatkotutkimusmahdollisuuksia tuleville opinnäytetöille.