Nuorten luontosuhteen voimistamiseen soveltuva digitaalinen ympäristökasvatusmateriaali
Mäkinen, Joni (2015)
Mäkinen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ja analysoida digitaalista ympäristökasvatusmateri- aalia ja selvittää sen soveltuvuutta 13—28-vuotiaiden nuorten luontosuhteen vahvistamiseen. Tutkimuksen tilaajana oli Salon 4H-yhdistys. Yhdistys tulee käyttämään tutkimuksen tuloksia omassa toiminnassaan.
Tutkimus aloitettiin keräämällä materiaalia. Keruu toteutettiin niin, että tietokantahakuja tehtiin käyttämällä erilaisia hakutermejä ja hakutermiyhdistelmiä. Googlen hakupalvelussa taas toteu- tettiin vapaamuotoisempia hakuja. Lisäksi sopivaa materiaalia tiedusteltiin sosiaalisen median kautta. Materiaalin analysointi ja luokittelu toteutettiin niin, että erityishuomiossa olivat sellaiset materiaalin ominaisuudet, jotka liittyvät materiaalin soveltuvuuteen Salon 4H-yhdistyksen teke- mään ympäristökasvatustyöhön.
Materiaalia analysoitiin kolmen tutkimuskysymyksen pohjalta. Ensimmäisessä kysymyksessä tarkasteltiin sitä, millaista materiaalia löytyi. Toisessa kysymyksessä tarkasteltiin sitä, millaisia luontosuhteen vahvistamiseen sopivia oppimismenetelmiä materiaalista oli löydettävissä. Kol- mannessa kysymyksessä tarkasteltiin sitä, miten löydetty materiaali soveltuu Salon 4H- yhdistyksen käyttöön.
Tietokannoista materiaalia löytyi vähemmän kuin vapaista hauista, joista löytyi runsaammin materiaalia. Sosiaalisesta mediasta saatiin yksi materiaaliehdotus. Tietokantahauista löytyi pel- kästään tekstimuotoista teoreettisempaa materiaalia, joka ei sovellu Salon 4H-yhdistyksen käyt- töön kovin hyvin. Tehdyistä hauista löytyi kokonaisuudessaan paljon sellaista materiaalia, jota yhdistys voi käyttää ympäristökasvatustyössään. Salon 4H-yhdistyksen käyttöön annettava materiaalilista voisi toimia jonkinlaisena alkuna, jota on tulevaisuudessa mahdollista jatkaa, sekä esimerkkinä siitä, millaista digitaalista ympäristökasvatusmateriaalia on olemassa.
Tutkimus aloitettiin keräämällä materiaalia. Keruu toteutettiin niin, että tietokantahakuja tehtiin käyttämällä erilaisia hakutermejä ja hakutermiyhdistelmiä. Googlen hakupalvelussa taas toteu- tettiin vapaamuotoisempia hakuja. Lisäksi sopivaa materiaalia tiedusteltiin sosiaalisen median kautta. Materiaalin analysointi ja luokittelu toteutettiin niin, että erityishuomiossa olivat sellaiset materiaalin ominaisuudet, jotka liittyvät materiaalin soveltuvuuteen Salon 4H-yhdistyksen teke- mään ympäristökasvatustyöhön.
Materiaalia analysoitiin kolmen tutkimuskysymyksen pohjalta. Ensimmäisessä kysymyksessä tarkasteltiin sitä, millaista materiaalia löytyi. Toisessa kysymyksessä tarkasteltiin sitä, millaisia luontosuhteen vahvistamiseen sopivia oppimismenetelmiä materiaalista oli löydettävissä. Kol- mannessa kysymyksessä tarkasteltiin sitä, miten löydetty materiaali soveltuu Salon 4H- yhdistyksen käyttöön.
Tietokannoista materiaalia löytyi vähemmän kuin vapaista hauista, joista löytyi runsaammin materiaalia. Sosiaalisesta mediasta saatiin yksi materiaaliehdotus. Tietokantahauista löytyi pel- kästään tekstimuotoista teoreettisempaa materiaalia, joka ei sovellu Salon 4H-yhdistyksen käyt- töön kovin hyvin. Tehdyistä hauista löytyi kokonaisuudessaan paljon sellaista materiaalia, jota yhdistys voi käyttää ympäristökasvatustyössään. Salon 4H-yhdistyksen käyttöön annettava materiaalilista voisi toimia jonkinlaisena alkuna, jota on tulevaisuudessa mahdollista jatkaa, sekä esimerkkinä siitä, millaista digitaalista ympäristökasvatusmateriaalia on olemassa.