Rintasyöpäpotilaan palveluprosessin kehittäminen : Yksityisrahoituksella erikoissairaanhoitoon Itä-Savon sairaanhoitopirissä
Laukkanen, Johanna (2015)
Laukkanen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320452
Tiivistelmä
Itä-Savon sairaanhoitopiirissä on vuodesta 2011 alkaen kehitetty kirurgista toimintaa tarjoamalla yhteistyökumppanin kanssa leikkaushoitoa itsemaksaville potilaille. Kehitystyön aloituskohteeksi valittiin rintasyövän hoidon myyntipalvelu. Yhteistyökumppaniksi valittiin Plastiikkakirurgia Helena Oy. Markkinointikohteeksi valittiin Pietarin alue Venäjällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää itsemaksavan venäläisen rintasyöpäpotilaan palveluprosessin nykytila, sujuvuus ja kehityskohdat. Tämän avulla prosessia kehitettiin paremmaksi ja selkeytettiin toimijoiden roolit kuvaamalla prosessi sanallisesti ja visuaalisesti. Lisäksi ehdotettiin käyttöönotettavaa prosessimallia Itä-Savon sairaanhoitopiirille.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehitystyö käynnistyi kuvaamalla prosessin nykytila sekä perehtymällä prosessijohtamisen, prosessien kehittämisen ja terveydenhoitomatkailun kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja dokumenttianalyysia. Haastateltavina olivat neljä palveluprosessissa toimivaa avainhenkilöä sekä kaksi palveluprosessin läpikäynyttä venäläistä potilasta. Dokumenttianalyysi tehtiin palaverimuistioista.
Haastatteluissa ja dokumenttianalyysissa löytyneet kehittämisehdotukset ovat toimineet lähtökohtana parannetulle palveluprosessille. Keskeisimmiksi kehitettäviksi asioiksi muodostuivat puutteelliset lähetetiedot, tiedonkulku ja yhteistyö prosessissa, tulkkipalvelut sekä puuttuvat venäjänkieliset potilasohjeet.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa itsemaksavan rintasyöpäpotilaan palveluprosessin nykytilasta, vahvuuksista ja kehittämiskohteista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehitystyö käynnistyi kuvaamalla prosessin nykytila sekä perehtymällä prosessijohtamisen, prosessien kehittämisen ja terveydenhoitomatkailun kirjallisuuteen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja dokumenttianalyysia. Haastateltavina olivat neljä palveluprosessissa toimivaa avainhenkilöä sekä kaksi palveluprosessin läpikäynyttä venäläistä potilasta. Dokumenttianalyysi tehtiin palaverimuistioista.
Haastatteluissa ja dokumenttianalyysissa löytyneet kehittämisehdotukset ovat toimineet lähtökohtana parannetulle palveluprosessille. Keskeisimmiksi kehitettäviksi asioiksi muodostuivat puutteelliset lähetetiedot, tiedonkulku ja yhteistyö prosessissa, tulkkipalvelut sekä puuttuvat venäjänkieliset potilasohjeet.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa itsemaksavan rintasyöpäpotilaan palveluprosessin nykytilasta, vahvuuksista ja kehittämiskohteista.