Miten Menee? -kysely 2015 : Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuneiden medianomien näkemyksiä työelämästä, työllistymisestä sekä koulutuksesta
Liimatainen, Tero (2015)
Liimatainen, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520774
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Miten Menee? -kyselytutkimusta, jonka kohderyhmänä olivat 2008–2010 aloittaneet Tampereen ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelmasta ja elokuvan ja television koulutusohjelmasta valmistuneet opiskelijat. Kyselyllä kerättiin opetuksen kehittämisen tueksi tietoa valmistuneiden opiskelijoiden työllistymisestä, työelämästä sekä tyytyväisyydestä opintoihin. Kyselyn tuloksia on arvioitu muiden medianomeja koskevien kyselyjen ja tilastojen valossa. Kyselyn tulosten arvioinnin ohella tarkastellaan kyselyn onnistumista ja kehittämistä tulevia vastaavanlaisia kyselyjä varten. Lisäksi opinnäytetyössä luodaan katsaus elokuvan ja television koulutusohjelman vaiheisiin sekä tarkastellaan media-alan erityispiirteitä ja kehitystrendejä sekä muita koulutuksen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Taustatietoja varten on haastateltu vuosina 1998–2012 koulutusohjelman koulutuspäällikkönä toiminutta Leena Mäkelää.
Joidenkin koulutusohjelman suuntautumisvaihtoehtojen osalta vastausmäärän pienuuden takia tuloksia ei voitu eritellä suuntauksittain tai ne jäivät epäluotettaviksi. Kokonaisuudessaan tulokset vastaajien työllistymisen kannalta ovat monelta osin rohkaisevia. Tosin, useita koskeva epävarmuus töistä näkyy tuloksissa myös. Omalle alalle työllistyneiden osalta työelämä koetaan pääosin positiivisena. Eri koulutusohjelman pääsuuntausten mukaisten töiden työelämävaatimukset eroavat paljon toisistaan ja koulutuksen onnistuminen näiden valmiuksien kehittämisessä koettiin vaihtelevaksi. Keskimäärin vastaajat olivat melko tyytyväisiä koulutukseen kokonaisuutena.
Kyselyn tulosten hyödyntäminen koulutuksen kehityksessä vaatii tätä opinnäytetyötä syvällisempää lisäarviointia ottaen huomioon muun muassa opetuksessa jo tehdyt muutokset sekä muut kokonaisuuden kannalta oleelliset tekijät ja reunaehdot. Kyselyn mahdollinen toistaminen tulevina vuosina vaatinee tarkoituksenmukaisempaa rajausta kysymyksenasettelussa ja joidenkin kohtien tarkentamista ja saattamista paremmin vertailukelpoisiksi muiden valtakunnallisten kyselyjen kanssa.
Joidenkin koulutusohjelman suuntautumisvaihtoehtojen osalta vastausmäärän pienuuden takia tuloksia ei voitu eritellä suuntauksittain tai ne jäivät epäluotettaviksi. Kokonaisuudessaan tulokset vastaajien työllistymisen kannalta ovat monelta osin rohkaisevia. Tosin, useita koskeva epävarmuus töistä näkyy tuloksissa myös. Omalle alalle työllistyneiden osalta työelämä koetaan pääosin positiivisena. Eri koulutusohjelman pääsuuntausten mukaisten töiden työelämävaatimukset eroavat paljon toisistaan ja koulutuksen onnistuminen näiden valmiuksien kehittämisessä koettiin vaihtelevaksi. Keskimäärin vastaajat olivat melko tyytyväisiä koulutukseen kokonaisuutena.
Kyselyn tulosten hyödyntäminen koulutuksen kehityksessä vaatii tätä opinnäytetyötä syvällisempää lisäarviointia ottaen huomioon muun muassa opetuksessa jo tehdyt muutokset sekä muut kokonaisuuden kannalta oleelliset tekijät ja reunaehdot. Kyselyn mahdollinen toistaminen tulevina vuosina vaatinee tarkoituksenmukaisempaa rajausta kysymyksenasettelussa ja joidenkin kohtien tarkentamista ja saattamista paremmin vertailukelpoisiksi muiden valtakunnallisten kyselyjen kanssa.