Nuorten päihdekasvatuksen kehittäminen : Salon 7-luokkalaisten kokemuksia draaman käytöstä ennaltaehkäisevässä päihdetyössä
Kuitunen, Emmi; Sonck, Tuula; Vuorisalo, Heidi (2015)
Kuitunen, Emmi
Sonck, Tuula
Vuorisalo, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120333
Tiivistelmä
Nuoruus on ihmisen elämässä ajanjakso, jolloin päihteidenkäyttö tai päihteettömyys tulee ajankohtaiseksi. Nuorten päihdekokeilut ovat vähentyneet 2000-luvulla ja täysin raittiiden nuorten osuus on lisääntynyt. Päihteiden käyttöä esiintyy kuitenkin edelleen ja tämän takia päihdekasvatus on hyvä aloittaa hyvissä ajoin.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Salon kaupungin ”Saa olla selvänä” -hanketta, jossa käytettiin draamalähtöistä menetelmää ehkäisevässä päihdetyössä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Salon 7-luokkalaisten nuorten päihteidenkäyttöä ja näytelmän käytön hyödyllisyyttä päihteidenkäytön ehkäisyssä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää nuorten päihdekasvatusta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella Salon 7-luokkalaisilta (n=533) ”Saa olla selvänä”- draamaesitysten jälkeisillä purkutunneilla neljässä Salon yläkoulussa. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS-ohjelman ja avoimet kysymykset sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista käy ilmi, että oppilaista oli kokeillut alkoholia 37,2% (f=197) ja tupakkaa 19,1% (f=102). Huumeita oppilaista oli kokeillut 3 nuorta eli vain 0,6%. Näytelmän hyvänä menetelmänä päihteiden käytön ehkäisyssä koki 66,9% (f=344) oppilaista. Oppilaista 65% (f=339) koki saaneensa näytelmän avulla tärkeää tietoa päihteidenkäytön riskeistä ja haitoista. Oppilaista 38% (f=198) haluaisi saada näytelmän avulla tietoa myös muista päihteistä.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että draamankäyttö on nuorille mieluinen ja hyödyllinen päihdekasvatusmenetelmä. Draamaa voisi hyödyntää enemmän opetuksessa ja tutkimuksesta saadusta tiedosta voi olla hyötyä tulevaisuuden päihdekasvatustyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Salon kaupungin ”Saa olla selvänä” -hanketta, jossa käytettiin draamalähtöistä menetelmää ehkäisevässä päihdetyössä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Salon 7-luokkalaisten nuorten päihteidenkäyttöä ja näytelmän käytön hyödyllisyyttä päihteidenkäytön ehkäisyssä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää nuorten päihdekasvatusta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella Salon 7-luokkalaisilta (n=533) ”Saa olla selvänä”- draamaesitysten jälkeisillä purkutunneilla neljässä Salon yläkoulussa. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS-ohjelman ja avoimet kysymykset sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista käy ilmi, että oppilaista oli kokeillut alkoholia 37,2% (f=197) ja tupakkaa 19,1% (f=102). Huumeita oppilaista oli kokeillut 3 nuorta eli vain 0,6%. Näytelmän hyvänä menetelmänä päihteiden käytön ehkäisyssä koki 66,9% (f=344) oppilaista. Oppilaista 65% (f=339) koki saaneensa näytelmän avulla tärkeää tietoa päihteidenkäytön riskeistä ja haitoista. Oppilaista 38% (f=198) haluaisi saada näytelmän avulla tietoa myös muista päihteistä.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että draamankäyttö on nuorille mieluinen ja hyödyllinen päihdekasvatusmenetelmä. Draamaa voisi hyödyntää enemmän opetuksessa ja tutkimuksesta saadusta tiedosta voi olla hyötyä tulevaisuuden päihdekasvatustyössä.