Musiikkikasvatussuunnitelman laatiminen lasten päiväkoti Sinikellolle
Kochanek, Anne (2015)
Kochanek, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520804
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämishanke. Se oli toimeksianto omalta työpaikaltani lasten päiväkoti Sinikellolta, joka on musiikkipainotteinen päiväkoti Turun keskustassa. Kehittämisen kohteena oli päiväkodin musiikkikasvatussuunnitelma. Tavoitteenani oli suunnitella ja laatia päiväkodille uusi musiikkikasvatussuunnitelma, jonka avulla kasvattajien musiikkikasvatuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen helpottuisivat sekä musiikkikasvatuksen käyttäminen lisääntyisivät sekä monipuolistuisivat päiväkodin arjessa.
Musiikkikasvatussuunnitelma on tehty yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa heidän tarpeidensa ja toiveidensa pohjalta. Päiväkodin johtajan erityisenä toiveena oli myös, että musiikkikasvatussuunnitelmassa huomioitaisiin lapsilähtöisyyden periaate sekä se, että henkilökunta saataisiin sitoutumaan myös suunnitelman käyttämiseen. Näistä toiveista muodostuivat osatavoitteet kehittämishankkeelle.
Aloitin kehittämishankkeen valmistelemisen keväällä 2015 tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Työstimme kehittämishanketta päiväkoti Sinikellon henkilökunnan kanssa kevään ja syksyn 2015. Käytin kehittämishankkeen aikana paljon henkilökuntaa ja lapsia osallistavia kehittämismenetelmiä. Lokakuussa 2015 sain kehittämishankkeen tuotoksen, päiväkodin uuden musiikkikasvatussuunnitelman valmiiksi ja annoin sen päiväkodin johtajalle.
Musiikkikasvatussuunnitelmassa on jokaiselle lapsiryhmälle omat osionsa, jotka perustuvat lapsen iän mukana tuomaan musiikilliseen kehitystasoon. Lisäksi musiikkikasvatussuunnitelmassa on jonkin verran yleistä teoriatietoa musiikkikasvatukseen sekä lapsen musiikilliseen kehitystasoon liittyen. Musiikkikasvatussuunnitelma on laadittu siten, että sen sisältöalueita on helppo integroida varhaiskasvatuksen sisältöalueisiin ja muuhun toimintaan. Sitä voidaan hyödyntää leikinomaisesti päivittäin toistuvissa arjessa tilanteissa.
Musiikkikasvatussuunnitelma on tehty yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa heidän tarpeidensa ja toiveidensa pohjalta. Päiväkodin johtajan erityisenä toiveena oli myös, että musiikkikasvatussuunnitelmassa huomioitaisiin lapsilähtöisyyden periaate sekä se, että henkilökunta saataisiin sitoutumaan myös suunnitelman käyttämiseen. Näistä toiveista muodostuivat osatavoitteet kehittämishankkeelle.
Aloitin kehittämishankkeen valmistelemisen keväällä 2015 tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Työstimme kehittämishanketta päiväkoti Sinikellon henkilökunnan kanssa kevään ja syksyn 2015. Käytin kehittämishankkeen aikana paljon henkilökuntaa ja lapsia osallistavia kehittämismenetelmiä. Lokakuussa 2015 sain kehittämishankkeen tuotoksen, päiväkodin uuden musiikkikasvatussuunnitelman valmiiksi ja annoin sen päiväkodin johtajalle.
Musiikkikasvatussuunnitelmassa on jokaiselle lapsiryhmälle omat osionsa, jotka perustuvat lapsen iän mukana tuomaan musiikilliseen kehitystasoon. Lisäksi musiikkikasvatussuunnitelmassa on jonkin verran yleistä teoriatietoa musiikkikasvatukseen sekä lapsen musiikilliseen kehitystasoon liittyen. Musiikkikasvatussuunnitelma on laadittu siten, että sen sisältöalueita on helppo integroida varhaiskasvatuksen sisältöalueisiin ja muuhun toimintaan. Sitä voidaan hyödyntää leikinomaisesti päivittäin toistuvissa arjessa tilanteissa.