dc.contributor.author | Hinkkanen, Annakaisa | - |
dc.contributor.author | AbbasMamode, Milena | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-15T11:41:06Z | |
dc.date.available | 2015-12-15T11:41:06Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2015121520794 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/103003 | |
dc.description.abstract | Viimeaikaisissa tutkimuksissa on herännyt huoli lasten vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta. Leikki-ikäinen lapsi viettää suurimman osan päivästä päiväkodissa, jolloin varhaiskasvatuksen rooli on merkittävässä osassa. Valtakunnallisten varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten mukaan lapsen tulisi liikkua reippaasti vähintään 2 tuntia päivässä. Lisäksi lapsen tulee saada harjoittaa päivittäin motorisia taitoja monipuolisissa ympäristöissä.
Lapsen päivä koostuu suurimmaksi osaksi muusta, kuin ohjatusta toiminnasta. Päiväkodeissa ohjattujen tuokioiden toiminnansuunnitteluun käytetään paljon resursseja ja aikaa, vaikka lapsen kannalta merkittävämpää olisi fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä.
Tyypilliseen päivähoitopäivään sisältyy useita hetkiä, joissa on mahdollista kannustaa ja toteuttaa lapsen fyysistä aktiivisuutta. Ohjatun liikunnan lisäksi myös muihin toimintoihin sekä siirtymävaiheisiin voidaan sisällyttää liikuntaa.
Opinnäytetyössä käsitellään fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia mm. motorisiin taitoihin, fyysiseen kasvuun ja terveyteen sekä oppimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda konkreettinen keino lasten omatoimisen fyysisen aktiivisuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä tuottaen kuvakortit teoriatietoon pohjautuen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Wessmanninmäen päiväkoti Jyväskylässä, joka toimii pilottipäiväkotina ”Ilo kasvaa liikkuen”- hankkeessa. Toimeksiantajan toive oli saada käytännöllisiä ohjeita tilanteisiin, joissa ovat todenneet lasten olevan inaktiivisia. Kuvakortit otetaan käyttöön uudessa Wessmanninmäen päiväkodissa Tammikuussa 2016. | fi |
dc.description.abstract | Recent research has raised concerns about the low level of physical activity of children. As preschool children spend most of their day in a kindergarten, early childhood education has a significant role. According to the national physical activity recommendations for early childhood education, a child should move briskly for at least two hours a day. Children should also be allowed to practice their motor skills daily in diverse environments.
A child’s day consists mostly of non-guided activities. Day care centres use a great deal of time and resources for designing the strategies of their guided activities. However, from the child´s perspective the total amount of physical activity is more significant.
A typical day care day includes several moments when it is possible to encourage and implement children’s physical activities. In addition to guided exercise, physical activities can be incorporated in other activities and the transition periods.
The thesis deals with the effects of physical activity on, for example, motor skills, physical growth as well as health and learning. The purpose of the study was to give early child-hood education a concrete way to support children's independent physical activity.
The thesis was implemented a functional thesis that created picture cards based on theoretical knowledge. The thesis was commissioned by the Wessmanninmäki Day Care Centre in Jyväskylä which acts as a pilot kindergarten in the "Ilo kasvaa liikkuen" - project. The client hoped for practical instructions for situations in which they had found children to be inactive. The picture cards will be put to use in the new Wessmanninmäki Kindergarten in January 2016. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | ILO – Iloista Liikkumista Omatoimisesti : 3–5 -vuotiaiden lasten omatoimisen fyysisen aktiivisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2096 | - |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.keyword | fyysinen aktiivisuus | - |
dc.subject.keyword | omatoiminen liikunta | - |
dc.subject.keyword | päivähoito | - |
dc.subject.keyword | motoriset taidot | - |
dc.subject.keyword | kuvakortit | - |
dc.subject.keyword | leikki-ikäiset | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Fysioterapia|sv=Fysioterapi|en=Physiotherapy| | - |
dc.subject.discipline | Fysioterapian koulutusohjelma | - |