Yksityistielain mukaisten valtionavustusehtojen tilastotutkimus
Paavola, Kai (2015)
Paavola, Kai
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520796
Tiivistelmä
Tutkimuksen pääkohteena olivat yksityistielain mukaan myönnettävien valtionavustusten avustuskelpoisuusehdot. Tutkimus tehtiin vertailemalla nykyistä tulkintaa uuteen ehdoiltaan tiukempaan, mutta yksityisteiden tieosakkaiden kannalta tasapuolisempaan tulkintaan pysyvän asutuksen pääsytien tiepituuden määrittelystä.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää uuden ehdotetun tulkinnan vaikutuksia yksityisteiden avustuskelpoisuuteen. Uuden tulkinnan vaikutuksien tutkimisen jälkeen työn tavoitteena oli luoda kelpoisuusehdon soveltamisohje pysyvän asutuksen pääsytien tiepituuden määrittelyyn. Lisäksi työ voisi toimia esiselvityksenä mahdollisesti laajemmalle tutkimukselle yksityistielainsäädännön uusimisen yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin tilastotutkimuksena käyttämällä otantaa, jossa vertailtiin nykyisiä pysyvän asutuksen pääsytien avustuskelpoisuusehtojen täyttämien yksityisteiden tiepituuksia uuden tulkinnan mukaan määritettyihin tiepituuksiin.
Tutkimus rajattiin koskemaan pysyvän asutuksen pääsyteiden kelpoisuusehtojen tiepituuden määrittelyä. Käytettävissä olevan aineiston perusteella rajaus tarkennettiin koskemaan ainoastaan Keski-Suomen ELY-keskuksen toimialuetta.
Uuden tulkinnan mukaisen tiepituuden määrittelyn perusteella avustuskelpoisuuden täytti enää alle puolet tutkituista yksityisteistä. Yleisesti avustuskelpoiset tiepituudet vähenivät merkittävästi.
Soveltamalla uutta ehdotettua tulkintaa voitaisiin valtionavustukset kohdentaa paremmin yksityisteille tai niiden osille, joille kohdistuu pysyvän asutuksen suurin liikennemäärä.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää uuden ehdotetun tulkinnan vaikutuksia yksityisteiden avustuskelpoisuuteen. Uuden tulkinnan vaikutuksien tutkimisen jälkeen työn tavoitteena oli luoda kelpoisuusehdon soveltamisohje pysyvän asutuksen pääsytien tiepituuden määrittelyyn. Lisäksi työ voisi toimia esiselvityksenä mahdollisesti laajemmalle tutkimukselle yksityistielainsäädännön uusimisen yhteydessä.
Tutkimus toteutettiin tilastotutkimuksena käyttämällä otantaa, jossa vertailtiin nykyisiä pysyvän asutuksen pääsytien avustuskelpoisuusehtojen täyttämien yksityisteiden tiepituuksia uuden tulkinnan mukaan määritettyihin tiepituuksiin.
Tutkimus rajattiin koskemaan pysyvän asutuksen pääsyteiden kelpoisuusehtojen tiepituuden määrittelyä. Käytettävissä olevan aineiston perusteella rajaus tarkennettiin koskemaan ainoastaan Keski-Suomen ELY-keskuksen toimialuetta.
Uuden tulkinnan mukaisen tiepituuden määrittelyn perusteella avustuskelpoisuuden täytti enää alle puolet tutkituista yksityisteistä. Yleisesti avustuskelpoiset tiepituudet vähenivät merkittävästi.
Soveltamalla uutta ehdotettua tulkintaa voitaisiin valtionavustukset kohdentaa paremmin yksityisteille tai niiden osille, joille kohdistuu pysyvän asutuksen suurin liikennemäärä.