Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Kaikki elämän osatekijät suhteellisessa tasapainossa" : Lasten psyykkinen hyvinvointi päiväkodin arjessa

Autio, Virpi; Hautamäki, Jenni-Sofia (2015)

 
Avaa tiedosto
autio_virpi.pdf (696.9Kt)
Lataukset: 


Autio, Virpi
Hautamäki, Jenni-Sofia
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420631
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lapsen psyykkinen hyvinvointi päiväkodissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä peruspalvelukuntayhtymä Kallion varhaiskasvattajien kanssa. Tutkimusongelmamme olivat: Miten lasten psyykkinen hyvinvointi näkyy päiväkodin arjessa? Miten lasten psyykkistä hyvinvointia voidaan tukea ja edistää päiväkodissa? Halusimme myös selvittää, miten varhaiskasvattajat itse määrittelevät psyykkisen hyvinvoinnin.

Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja keräsimme aineiston ryhmähaastattelulla, johon osallistui viisi saman päiväkodin varhaiskasvattajaa. Annoimme haastateltavillemme avoimia kysymyksiä, koska halusimme saada heiltä mahdollisimman laajat vastaukset heidän omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Käytimme tutkimuksessamme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tulosten mukaan lasten psyykkinen hyvinvointi näkyy päiväkodissa turvallisuutena, luottamuksena, kokonaisvaltaisena hyvinvointina ja onnistuneina kaverisuhteina. Lasten psyykkistä hyvinvointia päiväkodissa voidaan tukea lasten perustarpeet tyydyttämällä, pienryhmätoiminnalla, kiireettömyydellä, mielekkäällä toiminnalla ja virikkeillä, kiusaamisen ehkäisyllä, lasten yksilöllisellä tukemisella, tunteiden käsittelyllä ja kotikäynnillä ennen päivähoidon aloitusta. Tutkimustuloksista nousee esille, kuinka suuri merkitys varhaiskasvattajilla on päiväkodissa lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa ja edistämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste