Vikatilan vaikutus dieselautojen hiukkaspäästöön : OBD-merkkivalon merkitys
Sillanpää, Rauli (2015)
Sillanpää, Rauli
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia vikatilan vaikutusta dieselautojen määräaikaiskatsastuksessa mitattaviin hiukkaspäästöihin. Samalla tutkitaan, onko katsastuspäästömittauksen tekeminen tarpeellista die¬selautoihin, joissa on OBD-järjestelmä, jos merkkivalo ei pala. OBD eli On Board Diagnostics -jär¬jestelmä seuraa auton sähköisten toimilaitteiden ja ohjainlaitteiden tilaa ja vika-tilanteessa sytyttää merkkivalon (moottorin vikavalo) tiedoksi kuljettajalle tai tallentaa vikakoodin järjes¬telmä¬muistiin vian ollessa hetkellinen.
Mittaukset suoritettiin kahdella eri mittalaitteella, joista toinen on käytössä määräaikaiskatsastuk-sen päästömittauksessa (opasiteettimittaus) ja toinen on kehitteillä oleva mittausmenetelmä, joka perustuu valon siroutumiseen ja josta käytetään nimitystä massavirtamittaus. Ensimmäinen ja viimeinen päästömittaus tehtiin auton ollessa ehjä. Niiden välissä vikatilassa tehtyjen päästö-mittausten ehtona oli OBD-merkkivalon palaminen.
Mittauksia tehtiin yhteensä 12 eri dieselautoon, jotka oli rekisteröity vuosien 2003 ja 2013 välisenä aikana. Eri autoista otettiin eri määrä mittauksia simuloidun vian ollessa päällä, riippuen siitä, kuinka monta vikaa oli mahdollista simuloida. Yhteensä päästömittauksia tehtiin 106, eli 53 kummallakin mittausmenetelmällä. Lisäksi kirjattiin OBD-testin tulokset niistä päästömittauksista, jotka tehtiin vikatila päällä. Näitä oli yhteensä 31 kappaletta ja ne olisivat olleet hylkäysperuste määrä¬aikais¬katsastuksessa.
Tulosten perusteella on tehtävissä johtopäätöksiä vikatilan vaikutuksesta hiukkaspäästöihin. Näiden tulosten perusteella lähes poikkeuksetta vikatilan vaikutus hiukkaspäästöihin oli olematon tai vähentävä.
Opinnäytetyö tehtiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin toimeksiannosta VTT:n koordinoiman TransSmart -tutkimusohjelman kanavoimalla rahoituksella.
Mittaukset suoritettiin kahdella eri mittalaitteella, joista toinen on käytössä määräaikaiskatsastuk-sen päästömittauksessa (opasiteettimittaus) ja toinen on kehitteillä oleva mittausmenetelmä, joka perustuu valon siroutumiseen ja josta käytetään nimitystä massavirtamittaus. Ensimmäinen ja viimeinen päästömittaus tehtiin auton ollessa ehjä. Niiden välissä vikatilassa tehtyjen päästö-mittausten ehtona oli OBD-merkkivalon palaminen.
Mittauksia tehtiin yhteensä 12 eri dieselautoon, jotka oli rekisteröity vuosien 2003 ja 2013 välisenä aikana. Eri autoista otettiin eri määrä mittauksia simuloidun vian ollessa päällä, riippuen siitä, kuinka monta vikaa oli mahdollista simuloida. Yhteensä päästömittauksia tehtiin 106, eli 53 kummallakin mittausmenetelmällä. Lisäksi kirjattiin OBD-testin tulokset niistä päästömittauksista, jotka tehtiin vikatila päällä. Näitä oli yhteensä 31 kappaletta ja ne olisivat olleet hylkäysperuste määrä¬aikais¬katsastuksessa.
Tulosten perusteella on tehtävissä johtopäätöksiä vikatilan vaikutuksesta hiukkaspäästöihin. Näiden tulosten perusteella lähes poikkeuksetta vikatilan vaikutus hiukkaspäästöihin oli olematon tai vähentävä.
Opinnäytetyö tehtiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin toimeksiannosta VTT:n koordinoiman TransSmart -tutkimusohjelman kanavoimalla rahoituksella.