Delaktighet i planeringsprocessen av en rehabiliteringskurs : Ett utredningsarbete för Neuroförbundet
Lindahl, Anna (2015)
Lindahl, Anna
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520910
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Neuroliitolle tehty tutkimus. Vuonna 2014 Neuroliitto järjesti kun-toutuskursseja MS-tautia sairastaville ympäri Suomen. Kurssien yhteiseksi nimeksi annet-tiin ”Uusi suunta Kohti Liikettä” ja erityistä siinä oli että osallistujat itse olivat mukana suunnittelemassa kurssien sisältöä. Teoreettinen viitekehys perustuu pitkälti Neuroliiton materiaaleihin ja Anders Rombergin tutkimuksiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää oliko käsite jossa osallistujat itse pääsivät vaikuttamaan kurssien sisällön suunnit-teluvaiheeseen, onnistunut.
Työn kysymystenasettelu on seuraava: Mitkä tavoitteet osallistujat ovat saavuttaneet kurssin aikana? Miten kurssi on vaikuttanut osallistujien arkeen? Mitä mieltä osallistujat ovat kurssista kokonaisuudessaan? Tutkimusmenetelmää jota tutkija käytti, oli laadullisen ja kvantitatiivisen menetelmän sekoitus. Kurssin osallistujat ovat saaneet vastata Neurolii-ton lähettämään ja laatimaan kyselyyn 6 kuukautta kurssin jälkeen. Tutkija ei täten voinut vaikuttaa kysymyksiin. Kiinteät vastausvaihtoehdot on analysoitu kvantitatiivisesti kun taas avoimet vastausvaihtoehdot on analysoitu laadullisesti käyttäen sisältöanalyysiä. Menetelmät ja analyysit perustuvat Jacobsenin materiaaliin (2007). Tuloksista ilmenee että osallistujat ovat saavuttaneet suurimman osan tavoitteistaan, että osallistujat ovat saaneet uusia liikunnallisia ideoita ja että osallistujat ovat pääosin olleet tyytyväisiä kurs-seihin. Kyselyn analyysin perusteella voidaan olettaa että ne tavoitteet, jotka osallistujat ovat asettaneet, ovat olleet realistisia ja että konsepti jossa osallistujat saivat itse olla mu-kana suunnittelemassa kurssin sisältöä, on onnistunut.
Työn kysymystenasettelu on seuraava: Mitkä tavoitteet osallistujat ovat saavuttaneet kurssin aikana? Miten kurssi on vaikuttanut osallistujien arkeen? Mitä mieltä osallistujat ovat kurssista kokonaisuudessaan? Tutkimusmenetelmää jota tutkija käytti, oli laadullisen ja kvantitatiivisen menetelmän sekoitus. Kurssin osallistujat ovat saaneet vastata Neurolii-ton lähettämään ja laatimaan kyselyyn 6 kuukautta kurssin jälkeen. Tutkija ei täten voinut vaikuttaa kysymyksiin. Kiinteät vastausvaihtoehdot on analysoitu kvantitatiivisesti kun taas avoimet vastausvaihtoehdot on analysoitu laadullisesti käyttäen sisältöanalyysiä. Menetelmät ja analyysit perustuvat Jacobsenin materiaaliin (2007). Tuloksista ilmenee että osallistujat ovat saavuttaneet suurimman osan tavoitteistaan, että osallistujat ovat saaneet uusia liikunnallisia ideoita ja että osallistujat ovat pääosin olleet tyytyväisiä kurs-seihin. Kyselyn analyysin perusteella voidaan olettaa että ne tavoitteet, jotka osallistujat ovat asettaneet, ovat olleet realistisia ja että konsepti jossa osallistujat saivat itse olla mu-kana suunnittelemassa kurssin sisältöä, on onnistunut.