Sano ei kiusaamiselle. : kiusaamisen vastainen toimintapäivä Turun ammatti-instituutissa.
Lehtinen, Ilona (2015)
Lehtinen, Ilona
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420581
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena ja sen toimeksiantaja oli toisen asteen ammatillinen oppilaitos Turun ammatti-instituutti. Kehittämistyön tavoitteena oli järjestää koulukiusaamista ennaltaehkäisevä toiminta oppilaitoksessa opiskelijoille tehdyn koulukiusaa-miskyselyn vastausten perusteella. Kyselyssä opiskelijoilta kysyttiin miten he toivoisivat kiu-saamiseen puututtavan ja vastausten pohjalta päädyimme kiusaamista ennaltaehkäisevän toi-mintapäivän järjestämiseen. Toimintapäivä järjestettiin Peltolan koulutalon ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja se koostui luokittain tehtävästä osiosta, rastikierroksesta, Duudsonien esitykses-tä sekä kiusaamisen vastaisen taulun painannasta.
Keskeiset kehittämismenetelmät olivat kehittämiseen osallistaminen, alkukartoitus- ja palaute-kyselyt, havainnointi sekä dialoginen keskustelu. Päivän sisältöä kehitettiin kehittämispalave-reissa yhteistyössä päivään osallistuvien toimijoiden kanssa. Suunnittelun toimijoihin kuuluivat Peltolan koulutalon kuraattori, opiskelijatoiminnan koordinaattori, koulutalon opiskelijakunta- ja tutoropiskelijat sekä koulutuspäälliköt. Päivään osallistuvien toimijoiden joukkoon kuuluivat en-simmäisen vuoden opettajat, koulun henkilökunnasta sekä ulkopuolisista järjestöistä koostuvat rastipisteiden vetäjät sekä Opiskelijahuoltolain tuki –hankkeen työntekijät.
Päivän päätteeksi opiskelijat sekä opettajat vastasivat palautekyselyyn ja sen perusteella voin todeta päivän onnistuneen. Yli 70% opiskelijoista antoi asteikolla 1-5 arvosanaksi joko arvon 4 tai 5. Lisäksi 67% opiskelijoista antoi Duudsonien esitykselle arvosanan 5.
Keskeiset kehittämismenetelmät olivat kehittämiseen osallistaminen, alkukartoitus- ja palaute-kyselyt, havainnointi sekä dialoginen keskustelu. Päivän sisältöä kehitettiin kehittämispalave-reissa yhteistyössä päivään osallistuvien toimijoiden kanssa. Suunnittelun toimijoihin kuuluivat Peltolan koulutalon kuraattori, opiskelijatoiminnan koordinaattori, koulutalon opiskelijakunta- ja tutoropiskelijat sekä koulutuspäälliköt. Päivään osallistuvien toimijoiden joukkoon kuuluivat en-simmäisen vuoden opettajat, koulun henkilökunnasta sekä ulkopuolisista järjestöistä koostuvat rastipisteiden vetäjät sekä Opiskelijahuoltolain tuki –hankkeen työntekijät.
Päivän päätteeksi opiskelijat sekä opettajat vastasivat palautekyselyyn ja sen perusteella voin todeta päivän onnistuneen. Yli 70% opiskelijoista antoi asteikolla 1-5 arvosanaksi joko arvon 4 tai 5. Lisäksi 67% opiskelijoista antoi Duudsonien esitykselle arvosanan 5.