Menetelmäkansio lastenkotinuorten identiteetin tukemiseen narratiivisten ja taidelähtöisten menetelmien avulla
Kekkonen, Iida (2015)
Kekkonen, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620934
Tiivistelmä
Narratiiviset ja taidelähtöiset menetelmät auttavat nostamaan tietoisuuteen unohtuneita ja tiedostamattomia asioita, ja niihin perustuvien menetelmien avulla voidaan käsitellä vaikeitakin asioita.
Kehittämistyönä toteutetun menetelmäkansion tavoitteena oli koota yhteen menetelmiä, joiden avulla voidaan tukea lastensuojelulaitoksessa asuvien nuorten identiteettiä. Kehittämishanke toteutettiin yksityiseen lastenkotiin, jossa on sijoitettuna nuoria, joilla on esimerkiksi sosiaalista sopeutumattomuutta ja/tai psyykkisiä ongelmia.
Menetelmäkansion tarkoituksena on antaa työvälineitä ohjaajille, jotka voivat menetelmien avulla tukea nuoren omaa identiteettipohdintaa ja oman itsen kokonaisvaltaista löytämistä ja hahmottamista. Menetelmien tarkoituksena ei ole antaa valmiita ja selkeitä tuloksia, mutta käynnistää nuoren oma pohdinta omasta itsestä ja siitä millainen hän on. Menetelmäkansion menetelmien avulla voidaan antaa nuorelle tilaa ja aikaa pohtimiseen ja niiden avulla voidaan käydä läpi nuoren elämää hänen lapsuudestaan nykyhetkeen saakka.
Menetelmäkansion menetelmiä voi käyttää esimerkiksi sijoituksen alussa oma-ohjaajatyön tukena, jolloin pääsee tutustumaan nuoreen paremmin ja kokonaisvaltaisemmin tai sitä voidaan käyttää myös pidempään sijoitettuna olleen nuoren kanssa. Menetelmäkansion menetelmät ovat yksinkertaisesti selitettyjä ja niitä voi käyttää missä, milloin ja kuka vain, kuka on kiinnostunut nuoren identiteetin tukemisesta ja yhteisen ajan ja hetken järjestämisestä nuoren kanssa.
Kehittämistyönä toteutetun menetelmäkansion tavoitteena oli koota yhteen menetelmiä, joiden avulla voidaan tukea lastensuojelulaitoksessa asuvien nuorten identiteettiä. Kehittämishanke toteutettiin yksityiseen lastenkotiin, jossa on sijoitettuna nuoria, joilla on esimerkiksi sosiaalista sopeutumattomuutta ja/tai psyykkisiä ongelmia.
Menetelmäkansion tarkoituksena on antaa työvälineitä ohjaajille, jotka voivat menetelmien avulla tukea nuoren omaa identiteettipohdintaa ja oman itsen kokonaisvaltaista löytämistä ja hahmottamista. Menetelmien tarkoituksena ei ole antaa valmiita ja selkeitä tuloksia, mutta käynnistää nuoren oma pohdinta omasta itsestä ja siitä millainen hän on. Menetelmäkansion menetelmien avulla voidaan antaa nuorelle tilaa ja aikaa pohtimiseen ja niiden avulla voidaan käydä läpi nuoren elämää hänen lapsuudestaan nykyhetkeen saakka.
Menetelmäkansion menetelmiä voi käyttää esimerkiksi sijoituksen alussa oma-ohjaajatyön tukena, jolloin pääsee tutustumaan nuoreen paremmin ja kokonaisvaltaisemmin tai sitä voidaan käyttää myös pidempään sijoitettuna olleen nuoren kanssa. Menetelmäkansion menetelmät ovat yksinkertaisesti selitettyjä ja niitä voi käyttää missä, milloin ja kuka vain, kuka on kiinnostunut nuoren identiteetin tukemisesta ja yhteisen ajan ja hetken järjestämisestä nuoren kanssa.