Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotteistettu palvelumalli mikroyrityksille : Analysointipäivä

Ågren, Jari (2015)

 
Avaa tiedosto
Agren_Jari.pdf (7.213Mt)
Lataukset: 


Ågren, Jari
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520876
Tiivistelmä
Suomen yrityksistä valtaosa on pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja näistä suurin osa on 1-2 henkilöä työllistäviä mikroyrityksiä. Yrityksistä noin puolet katoaa ensimmäisen viiden toimintavuotensa aikana. Haasteellisin vaihe yrityksen elinkaarella on 1-3 vuotta yrityksen perustamisesta, jolloin noin kolmannes lopettaa yritystoiminnan. Tätä vaihetta kutsutaan ilmiönä ”kuolemanlaakso”.

Suomessa on paljon hyviä ja laadukkaita neuvontapalveluita yrityksen perustamista harkitseville ja myös yrityksen perustamiseen, mutta ”kuolemanlaakso-ilmiön” ylittämiseen ja jatkoseurantaan ei ollut vielä vuonna 2013 kehitetty varsinaista neuvontapalvelua. Keski-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Firmaxi sai Työ ja elinkeinoministeriöltä rahoituksen Kakkosvaihde -projektiin, jossa tavoitteena oli luoda uusi palvelumalli vähän aikaa toimineiden yritysten auttamiseksi ”kuolemanlaakso-ilmiön” yli. Tämän opinnäytetyöni kehittämishaasteena oli kehittää uusyrityskeskusten käyttöön tuotteistettu palvelumalli tämän tukemiseksi.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi analysointipäivä, jossa paikallinen Uusyrityskeskus on kontaktipinta yritykseen ja vastaa asiakasprosessista, sekä toimii koordinaattorina palvelumallissa. Analysointipäivän tavoitteena on yrityksen yleistilanteen ja pääongelman selvittäminen. Työkaluna on kysymyspatteristo, jolla selvitetään yrityksen ja yrittäjän tilanne, sekä mitkä ovat suurimmat vaikeudet ja ongelmat. Kysymyspatteristoa hyödyntäen yrityksen ongelma/ongelmat priorisoidaan yhteen kolmesta vaihtoehdosta: tehokkuus, kasvu ja kehitys tai muutos ja murros. Analysointipäivän perusteella palveluneuvoja yhdessä yrittäjän kanssa päättää jatkotoimista. Asiakasprosessi päättyy mahdollisten jatkotoimenpiteiden jälkeen, kun Uusyrityskeskus on tehnyt loppuraportin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste