Myymäläkalusteen tuotekehitys
Mehto, Elsa (2015)
Mehto, Elsa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621000
Tiivistelmä
Pikval Oy on suomalainen myymäläkalusteiden suunnittelija ja valmistaja Jyväskylän Vaaja-koskella, Keski-Suomessa. Digitalisoitumista ja myymälän kiinnittämistä osaksi verkkokaup-paa on pidetty mahdollisena vaihtoehtona edistää kaupan toimintaa ja asiakaspalvelua suoraan myymälässä. Tähän markkinarakoon Pikval Oy on tarttunut tarjoamillaan Digital Signage -myymäläkalusteilla. Digital Signage -tuotteet ovat mainostamiseen ja asiakkaan informoimiseen soveltuvia näyttöjä, jotka on suunniteltu osaksi myymäläympäristöä. Nii-den avulla kauppiaat voivat saada arvokasta tietoa asiakkaistaan ja tarjota heille kohden-netumpaa ja reaaliaikaisempaa tietoa.
Tehtävänä oli suunnitella mahdollisimman käyttäjäystävällinen Digital Signage -myymälä-kaluste, joka koostui sisällä olevasta näytöstä, erikoispeililasista, ohjelmistokomponen-teista sekä suunnittelua vaativista ohutlevyosista. Suunnittelussa on huomioitu kaikki pei-lin mahdolliset käyttäjät aina valmistusvaiheen hitsaajasta myymälän siivoojaan. Lisäksi tuotteelta toivottiin modulaarisuutta ja sitä, että sitä voisi markkinoida lauseella ”Plug and Play”. Tuotteen suunnittelussa tuli ottaa huomioon ohutlevytuotteiden suunnitteluperiaat-teet, käytössä olevat materiaalit sekä tehtaan kalusto.
Tuote suunniteltiin SolidWorks-mallinnusohjelmalla. Lähtötilanteena pidettiin tuotteen en-simmäistä prototyyppiä, joka valmistui kesällä 2015. Toiseen prototyyppiin suunniteltiin rakenteen painavuuden ja huollon helpottamisen takia saranat, joiden avulla peiliä pys-tyssä pitävä eturunko saatiin avattua ohjelmistokomponenttien ja näytön kiinnittävän ta-karungon tieltä. Valmistuksen jälkeen tuote kiinnitettäisiin seinään irti maasta takarungon keyhole-reikien avulla.
Käytettävyyden arvioimiseen käytettiin heuristista arviointimenetelmää, joka jaettiin kah-teen osaan: valmistus- ja käyttövaiheeseen. Valmistusvaihetta saataisiin yksinkertaisilla muutoksilla helpommaksi, mikä vähentäisi merkittävästi asennusvirheiden mahdollisuutta. Valmiin tuotteen käytettävyydessä suurin virhe oli käyttöohjeiden puuttuminen loppuasi-akkaalta. Modulaarisuutta ei pystytty toisessa prototyypissä toteuttamaan näytön mitto-jen ollessa niin keskeisessä osassa tuotteen mitoituksen suunnittelussa.
Tehtävänä oli suunnitella mahdollisimman käyttäjäystävällinen Digital Signage -myymälä-kaluste, joka koostui sisällä olevasta näytöstä, erikoispeililasista, ohjelmistokomponen-teista sekä suunnittelua vaativista ohutlevyosista. Suunnittelussa on huomioitu kaikki pei-lin mahdolliset käyttäjät aina valmistusvaiheen hitsaajasta myymälän siivoojaan. Lisäksi tuotteelta toivottiin modulaarisuutta ja sitä, että sitä voisi markkinoida lauseella ”Plug and Play”. Tuotteen suunnittelussa tuli ottaa huomioon ohutlevytuotteiden suunnitteluperiaat-teet, käytössä olevat materiaalit sekä tehtaan kalusto.
Tuote suunniteltiin SolidWorks-mallinnusohjelmalla. Lähtötilanteena pidettiin tuotteen en-simmäistä prototyyppiä, joka valmistui kesällä 2015. Toiseen prototyyppiin suunniteltiin rakenteen painavuuden ja huollon helpottamisen takia saranat, joiden avulla peiliä pys-tyssä pitävä eturunko saatiin avattua ohjelmistokomponenttien ja näytön kiinnittävän ta-karungon tieltä. Valmistuksen jälkeen tuote kiinnitettäisiin seinään irti maasta takarungon keyhole-reikien avulla.
Käytettävyyden arvioimiseen käytettiin heuristista arviointimenetelmää, joka jaettiin kah-teen osaan: valmistus- ja käyttövaiheeseen. Valmistusvaihetta saataisiin yksinkertaisilla muutoksilla helpommaksi, mikä vähentäisi merkittävästi asennusvirheiden mahdollisuutta. Valmiin tuotteen käytettävyydessä suurin virhe oli käyttöohjeiden puuttuminen loppuasi-akkaalta. Modulaarisuutta ei pystytty toisessa prototyypissä toteuttamaan näytön mitto-jen ollessa niin keskeisessä osassa tuotteen mitoituksen suunnittelussa.