Tulokselliset verkkosivut ja keinoja niiden toteuttamiseksi : Beauty Studio Anna
Löf, Jenna (2015)
Löf, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621147
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat nykyään välttämätön osa lähes kaikkien yritysten markkinointia. Enää ei kuitenkaan riitä, että verkkosivut ovat olemassa, vaan niiden tulee herättää mielenkiintoa ja tuoda asiakkaille lisäarvoa, mikä saa heidät palaamaan sivuille. Verkkosivujen avulla pystytään myös parantamaan asiakaspalvelua ja siten samalla parantamaan asiakassuhteita ja luottamusta yritykseen. Lisäksi verkkosivut ovat yrityksen ainoa täysin hallittu digitaalisen markkinoinnin kanava, jonka taidokkaalla hyödyntämisellä voidaan saavuttaa hyviä tuloksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset ovat tulokselliset verkkosivut. Samalla haluttiin esitellä keinoja tuloksellisten sivujen toteuttamiseksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkosivuja ja niiden löydettävyyttä. Tietoperustassa paneuduttiin kohderyhmiin, verkkosivuston konversioon, sisältöihin ja visuaalisuuteen sekä löydettävyydessä hakukoneoptimointiin sivuston sisältöjen näkökulmasta. Samalla pohdittiin, miten ja millä eri tavoin niitä voidaan hyödyntää, kun rakennetaan tuloksellista verkkosivustoa. Tutkimuksen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin verkkosivut toimeksiantajalle.
Tulokselliset verkkosivut ovat tavoitteelliset sivut, joissa keinot tuloksen saavuttamiseksi on valittu kohderyhmän mukaisesti. Samalla pitää huomioida kohderyhmän mediankäyttötaidot. Kohderyhmä pitää huomioida myös sisältöjen ja visuaalisten keinojen valinnassa. Verkkosivustolla sisällön ja visuaalisuuden pitää tukea toisiaan eikä visuaalisuus saa olla sivuston kantava voima, sillä vaikka visuaalisuudella voidaan herättää sivulla kävijän kiinnostus, niin mielenkiinto säilytetään kiinnostavalla ja hyödyllisellä sisällöllä. Jatkuvasti päivittyvä kiinnostava sisältö tuo sivustolle kävijöitä aina uudestaan, mikä parantaa sivuston toimivuutta tuloksellisuuden kannalta eli kävijät tekevät todennäköisemmin yrityksen haluaman toiminnon sivulla.
Verkkosivujen suunnitelmassa käsiteltiin sitä, miten teoriassa esitetyt asiat huomioidaan verkkosivuilla ja millaiset verkkosivuista tehdään. Suunnitelmassa esitettiin myös sivukohtainen suunnitelma verkkosivuista ja sen rakenteesta. Toimeksiantajayrityksen verkkosivujen tavoitteena on saada yhteydenottoja. Sivuston tekstisisällöistä tehtiin lyhyitä ja ytimekkäitä. Sivuilla kävijöitä johdatellaan linkkipolkujen avulla siten, että kävijät saapuvat lopulta ota yhteyttä -lomakkeeseen. Kauneudenhoitoala on kilpailtu hakukoneessa, joten hakukoneoptimoinnissa keskityttiin erityisesti verkkosivuston tekstisisältöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset ovat tulokselliset verkkosivut. Samalla haluttiin esitellä keinoja tuloksellisten sivujen toteuttamiseksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkosivuja ja niiden löydettävyyttä. Tietoperustassa paneuduttiin kohderyhmiin, verkkosivuston konversioon, sisältöihin ja visuaalisuuteen sekä löydettävyydessä hakukoneoptimointiin sivuston sisältöjen näkökulmasta. Samalla pohdittiin, miten ja millä eri tavoin niitä voidaan hyödyntää, kun rakennetaan tuloksellista verkkosivustoa. Tutkimuksen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin verkkosivut toimeksiantajalle.
Tulokselliset verkkosivut ovat tavoitteelliset sivut, joissa keinot tuloksen saavuttamiseksi on valittu kohderyhmän mukaisesti. Samalla pitää huomioida kohderyhmän mediankäyttötaidot. Kohderyhmä pitää huomioida myös sisältöjen ja visuaalisten keinojen valinnassa. Verkkosivustolla sisällön ja visuaalisuuden pitää tukea toisiaan eikä visuaalisuus saa olla sivuston kantava voima, sillä vaikka visuaalisuudella voidaan herättää sivulla kävijän kiinnostus, niin mielenkiinto säilytetään kiinnostavalla ja hyödyllisellä sisällöllä. Jatkuvasti päivittyvä kiinnostava sisältö tuo sivustolle kävijöitä aina uudestaan, mikä parantaa sivuston toimivuutta tuloksellisuuden kannalta eli kävijät tekevät todennäköisemmin yrityksen haluaman toiminnon sivulla.
Verkkosivujen suunnitelmassa käsiteltiin sitä, miten teoriassa esitetyt asiat huomioidaan verkkosivuilla ja millaiset verkkosivuista tehdään. Suunnitelmassa esitettiin myös sivukohtainen suunnitelma verkkosivuista ja sen rakenteesta. Toimeksiantajayrityksen verkkosivujen tavoitteena on saada yhteydenottoja. Sivuston tekstisisällöistä tehtiin lyhyitä ja ytimekkäitä. Sivuilla kävijöitä johdatellaan linkkipolkujen avulla siten, että kävijät saapuvat lopulta ota yhteyttä -lomakkeeseen. Kauneudenhoitoala on kilpailtu hakukoneessa, joten hakukoneoptimoinnissa keskityttiin erityisesti verkkosivuston tekstisisältöihin.