Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruokatuotteen kannattavuus ravintolassa : Ravinteli Bertha

Juhala, Miia (2015)

Avaa tiedosto
Juhala_Miia.pdf (421.5Kt)
Lataukset: 


Juhala, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621149
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Ravinteli Berthan ruokatuotteen kannattavuutta. Tavoitteena on saada vastaus kysymykseen – Kuinka kannattavat, ovat ravintolan ruokatuotteet? Mikä on ruoan myyntikate? Tarkoituksena on vakioida ruokalistan tuotteet kahdeksi viikoksi, seurata ruokalajien menekkiä ja sen perusteella tehdä menuanalyysi, jolla selvitetään ruokatuotteiden kannattavuudet. Ravintolassa ei ole tehty aikaisemmin näin tarkkoja laskelmia. Bertha on yksityinen ravintola ja sijaitsee Tampereen keskustassa. Ruokalistalta löytyy kahdeksan (8) ruokalajia, jotka vaihtelevat sesonkien mukaan. Tutkimus aloitettiin tekemällä alkuinventaario. Sen jälkeen laadittiin annoskortit kaikista ruokalajeista ja seurattiin kaikkien ruokalajien myyntiä kappaleittain sekä ravintolan raaka-aineostoja. Kahden viikon seurantajakson jälkeen laskettiin raaka-ainekäyttö ja ruoan myyntikateprosentti. Tämän jälkeen laadittiin menuanalyysi.

Menuanalyysi – taulukosta tehtiin pistekaavio ja kuvio havainnointia helpottamaan. Pistekaaviossa otettiin huomioon annoskohtaisesti palkkakate ja myyty kappalemäärä, ku-vio auttaa huomioimaan annosten palkkakatteen rahamääräisesti ja niiden myyntikateprosentit. Näitä analysoimalla huomataan mitkä tuotteet ovat sellaisenaan kannattavia ja mitä tuotteita kehitellään lisää. Kuvio näyttää konkreettisesti, että vaikka myyntikateprosentti on korkea, ei sen palkkakate välttämättä kuitenkaan ole hyvä. Annoskorteista huomaa myyntikatteiden olevan hyviä. Jokaisen ruokalajin myyntikate on yli 75 %.

Seurannan ja laskennan lisääminen tai tarkentaminen edistää ravintolan ruokatuotteiden kannattavuutta entisestään. Ruokatuotteita, joiden kysyntä ei ole suuri, voisi suositella esimerkiksi suuremmille ryhmille, joille lähetetään menukokonaisuus vaihtoehtoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste