Pori Marketing Office Oy:n imagotutkimus
Nikander, Susanna (2006)
Nikander, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810303801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810303801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pori Marketing Office Oy:n (PMO Oy) ja Promenadikeskuksen imagoa Satakuntalaisten yritysten keskuudessa. Työssä tutkittiin myös PMO Oy:n ja Promenadikeskuksen mainetta ja palvelun laatua. Tutkimuksen avulla pyrittiin lisäksi selvittämään sitä, miten PMO Oy imagoa kehitetään. Lisäksi imago sekä tutkimuksen toteutustapa olivat osa teoriaosuutta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä ajalla 23.10-3.11.2006. Kyselylomakkeita lähetettiin sähköpostitse 200 kappaletta Satakunnan alueen yrityksille. Yritykset myös palauttivat täytetyn lomakkeen sähköpostin välityksellä. Lomakkeita, jotka hyväksyttiin, oli 56. Siten tutkimuksen vastausprosentiksi saatiin 28 %. Mielikuvat PMO Oy:stä olivat melko myönteisiä. PMO Oy:n sijaintia pidettiin melko hyvänä, mutta kolmannes vastaajista ei osannut arvioida sitä. Lisäksi yrityksen henkilöstön ammattitaitoa pidettiin hyvänä ja tuotteita sekä palveluja korkeatasoisina. Hintamielikuvat olivat kielteisimmät. Promenadikeskus, jota pidettiin viihtyisänä ja hyvien oheispalvelujen tarjoajana, oli tutkimustulosten mukaan tunnetumpi kuin PMO Oy. Sekä PMO Oy:n että Promenadikeskuksen maine oli tutkimustulosten mukaan dynaaminen eli kehittyvä. Sitä voidaan pitää positiivisena asiana, koska yleensä kehittyvä yritys on vetovoimainen ja kiinnostava. Lisäksi PMO Oy:n maineeseen liitettiin auttavaisuus ja Promenadikeskuksen maineeseen liitettiin luotettavuus. Vastaajien tyytyväisyyden taso oli PMO Oy:n osalta tyydyttävä ja Promenadikeskuksen osalta hyvä. PMO Oy:n näkyvyys ja tunnettuus koettiin kuitenkin puutteellisiksi. Lisäksi majoituspalveluihin, varausjärjestelmiin ja henkilöstön tavoitettavuuteen toivottiin parannusta.