Generationsöverskridande verksamhet för barn och seniorer – ett hälsofrämjande perspektiv : En systematisk litteraturstudie
Engberg, Petra (2015)
Engberg, Petra
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621112
Tiivistelmä
Detta arbete är ett beställningsarbete åt Folkhälsan Syd i Vanda, som erbjuder generationsöverskridande verksamhet för seniorer som bor i Folkhälsans hem och daghemsbarn i åldern 0–6. Metoden i detta arbete är en systematisk litteraturstudie. Generationsöverskridande verksamhet handlar om att två eller flera generationer deltar i samma aktiviteter eller program. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att beskriva vad forskning berättar om seniorers och barns upplevelser och observerade beteenden i denna sorts verksamhet. Syftet är också att beskriva hurdant ett bra generationsöverskridande program kan se ut ur ett hälsofrämjande perspektiv. Arbetet tar också fasta på hur verksamheten eventuellt bör modifieras, då dementa personer deltar, vilket är fallet i Folkhälsans generationsöverskridande aktiviteter. Material i form av forskningsartiklar har sökts systematiskt i följande databaser: PubMed, Google Scholar, Academic Search Elite (EBSCO) och Springer Link. Också manuell sökning utfördes. Litteratursökningen utfördes under tidsperioden januari-oktober 2015 och totalt inkluderades 12 forskningsartiklar i studien. Artiklarna kvalitetsgranskades med hjälp av modifierade checklistor utformade av Forsberg & Wengström (2013). Resultaten i denna studie visar att generationsöverskridande verksamhet främst leder till positiva upplevelser hos både barn och seniorer. Generationerna får en bättre och positivare uppfattning och kunskap om varandra. Viktigt att tänka på då dementa personer deltar, är att aktiviteterna är väl planerade och lämpar sig för sådana personer, och att barnen de arbetar och umgås med är medvetna om sjukdomen och dessutom har rätt sorts personligheter för interaktion med dessa seniorer. För att åstadkomma lyckade generationsöverskridande aktiviteter bör programmen planeras väl och utvärderas med jämna mellanrum. Viktigt är också att aktiviteterna är frivilliga samt att de verkligen gagnar båda generationerna, för att vara hälsofrämjande.