Hahmosuunnittelu pelimoottorille : ensimmäinen peli Unitylla
Mäkelä, Juho (2015)
Mäkelä, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa 2D-pelihahmo pelimoottorille valmiiksi olevaan muotoon ilman aikaisempaa työkokemusta.
Työn alussa tutustuttiin pelihahmon ja hahmosuunnittelun teoriaan. Tämän jälkeen esitellään ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia joita voi käyttää pelihahmon toteuttamiseen maksullisten ohjelmien korvaajina ja lopuksi dokumentoidaan vaihe vaiheelta alussa suunnitellun pelihahmon ensimmäisen kävelyanimaation toteuttaminen.
Kaksiulotteisen pelihahmon toteutusvaiheissa vaiheet käsiteltiin yleistasolla. Tarkoituksena on antaa idea siitä miten 2D-pelihahmon voi toteuttaa rajoittamatta tekijän visiota työssä nähtyyn malliin.
Opinnäytetyön valmistuttua tuloksena oli hahmo, jota Unity-pelimoottori on kykenevä käyttämään. Pelihahmon luonti on siis mahdollista, mutta aloittelijan täytyy ottaa tämä huomioon arvioidessaan projektin kestoa ja vaatimuksia.
Työn alussa tutustuttiin pelihahmon ja hahmosuunnittelun teoriaan. Tämän jälkeen esitellään ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia joita voi käyttää pelihahmon toteuttamiseen maksullisten ohjelmien korvaajina ja lopuksi dokumentoidaan vaihe vaiheelta alussa suunnitellun pelihahmon ensimmäisen kävelyanimaation toteuttaminen.
Kaksiulotteisen pelihahmon toteutusvaiheissa vaiheet käsiteltiin yleistasolla. Tarkoituksena on antaa idea siitä miten 2D-pelihahmon voi toteuttaa rajoittamatta tekijän visiota työssä nähtyyn malliin.
Opinnäytetyön valmistuttua tuloksena oli hahmo, jota Unity-pelimoottori on kykenevä käyttämään. Pelihahmon luonti on siis mahdollista, mutta aloittelijan täytyy ottaa tämä huomioon arvioidessaan projektin kestoa ja vaatimuksia.