Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarinallisen lisätyn todellisuuden elämyspelin suunnittelu- ja käsikirjoittaminen : Tapaus Lintukoto

Auranen, Marjaana (2015)

Avaa tiedosto
Auranen_Marjaana.pdf (25.15Mt)
Lataukset: 


Auranen, Marjaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia pelisuunnittelua ja -käsikirjoittamista sekä ohjelmia, jotka soveltuvat tarinallisen lisätyn todellisuuden elämyspelin kirjoittamiseen. Tarve opinnäytetyön aiheelle syntyi Lintukoto – Kuin toinen koti -nimisen elämyspelin suunnittelun ja toteutuksen aikana keväällä 2015. Lintukoto-projektia analysoiden nostetaan esiin tarinallisen elämyspelin suunnittelun haasteita ja etsitään ratkaisuja niihin tukeutuen kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin projektista. Pelisuunnittelua tarkastellaan käsikirjoittajan näkökulmasta. Siinä pyritään tuomaan esille yleisellä tasolla käsikirjoittajan rooli pelisuunnittelussa, pelikäsikirjoittamisen erityispiirteet, pelien kerronnalliset keinot sekä työkalut ja ohjelmistot, joita kirjoittaja voi hyödyntää työssään.

Opinnäytetyössä käy ilmi pelialan erikoistarpeet ja se, että niihin ollaan vastattu vasta aivan viime vuosina. Pelisuunnitteluun ja dokumentointiin on olemassa hyvin vähän ohjelmia ja alalla ei ole olemassa yleisiä standardeja pelikäsikirjoituksen luomiseksi. Työkalut ja -tavat ovat hyvin vaihtelevia. Lintukoto-projekti osoitti kuinka vaikeaa ja aikaa vievää epälineaarisen ja interaktiivisen tarinan kirjoittaminen perinteisillä tekstinkäsittelyohjelmilla on. Projektin analyysi osoitti myös sen kuinka haastavaa perinteisen elokuva- ja televisiokäsikirjoittajan on lähteä kirjoittamaan elämyspeliä. Kerronnan tavat ja työroolit pelialalla poikkeavat av-alan vastaavista. Näiden roolien ja pelien erityispiirteiden ymmärtäminen on tärkeää, jos haluaa kokeilla käsikirjoittamista pelialalla.

Epälineaarisen ja interaktiivisen tarinan käsikirjoittamistyökaluille on entistä enemmän tilausta. Pelaamisen yleistymisen vuoksi vaatimukset monimutkaisempiin tarinakokonaisuuksiin myös pelien ulkopuolella ovat lisääntyneet. Siksi tarve uusille kirjoitus- ja suunnitteluohjelmille on akuutti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste