Uuden tuotteen lanseeraus : case Esteettömät leikkivälineet
Niskala, Jussi (2015)
Niskala, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613470
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään uuden tuotteen lanseerausprosessia. Case esimerkkinä käytetään LeikkiSet Oy:n markkinoille tuotavia esteettömiä lasten ja nuorten leikkivälineitä. Leikkivälineitä ei ole vielä tuotu markkinoille ja tarkoituksena olikin saada kattava kokonaisuus tehokkaista tuotelanseeraamisen keinoista sekä asiantuntijoiden näkemys markkinoille tuotavien laitteiden ominaisuuksista, ulkonäöstä ja käyttäjien tarpeista.
Tutkimuksessa haastateltiin esteettömyysasiantuntijaa sekä viheralan ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin avoimina haastatteluina, joissa vapaamuotoisten kysymysten avulla oli tarkoitus ohjata keskustelua. Avoin haastattelu antaa haastattelijalle mahdollisuuden kuulla mielipiteitä sellaisiin asioihin, joita hän ei ole osannut välttämättä ottaa huomioon, sekä saada lisäkysymyksiä haastateltavilta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää oikeanlaiset markkinoinnin keinot esteettömien leikkivälineiden olemassaolon tietoisuuden levittämisestä. Yrityksen tavoitteena on tavoittaa päättäjät ja suunnittelijat pohtimaan nykyisiä ja tulevia leikkialueita, jotta jokaisen lapsen oikeus leikkiä ja liikkua toteutuisi.
Lanseeraus on tuotekehitystä seuraava päätös- ja toimintaprosessi, mikä tehdään esimerkiksi fyysiselle tuotteelle, palvelulle tai brändille kun se tuodaan markkinoille ja kaupallistetaan. Lanseeraamisen merkitys on erittäin tärkeä tuotaessa uutta tuotetta markkinoille. Huolellisesti tehty tuotekehitys on turhaa, jos tuote ei saa markkinoilla riittävää näkyvyyttä. Huonosti suunniteltu lanseeraus voi aiheuttaa hyvänkin tuotteen näkymättömyyden markkinoilla tai tuotteen elinikä markkinoilla jää lyhyeksi. Hyvin suunniteltu lanseerausprosessi luo edellytykset onnistuneelle markkinoinnille, mikä kiinnittää ihmisten huomion ja edesauttaa tuotteen myyntiä. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin oltava aina asiakkaiden tarpeet.
Usein yrityksissä on tehty lanseerauspäätös jo heti tuotekehityksen jälkeen. Lanseerauspäätös tulisi kuitenkin tehdä vasta perusteellisen lanseerausriskianalyysin jälkeen, jolloin voidaan olla varmoja onko lanseeraus kannattavaa toteuttaa.
Haastatteluiden perusteella LeikkiSetin esteettömät leikkivälineet vastaavat asiakkaiden odotuksiin ja niiden tuotekehityksessä on onnistuttu. Samalla kuitenkin selvisi, että muutamia puutteita valikoimassa on. Lanseerauksen perusajatukseksi nousi leikkivälineiden markkinoiminen monipuolisilla toiminnoilla ja kaikille sopivina, ei vain erityislasten leikkivälineinä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös alustava opas esteettömyydestä ja esteettömän leikkipuiston vaatimuksista, minkä koettiin olevan tarpeellinen erityisesti yrityksen myyntihenkilöstön asiantuntemuksen lisäämiseen.
Tutkimuksessa haastateltiin esteettömyysasiantuntijaa sekä viheralan ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin avoimina haastatteluina, joissa vapaamuotoisten kysymysten avulla oli tarkoitus ohjata keskustelua. Avoin haastattelu antaa haastattelijalle mahdollisuuden kuulla mielipiteitä sellaisiin asioihin, joita hän ei ole osannut välttämättä ottaa huomioon, sekä saada lisäkysymyksiä haastateltavilta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää oikeanlaiset markkinoinnin keinot esteettömien leikkivälineiden olemassaolon tietoisuuden levittämisestä. Yrityksen tavoitteena on tavoittaa päättäjät ja suunnittelijat pohtimaan nykyisiä ja tulevia leikkialueita, jotta jokaisen lapsen oikeus leikkiä ja liikkua toteutuisi.
Lanseeraus on tuotekehitystä seuraava päätös- ja toimintaprosessi, mikä tehdään esimerkiksi fyysiselle tuotteelle, palvelulle tai brändille kun se tuodaan markkinoille ja kaupallistetaan. Lanseeraamisen merkitys on erittäin tärkeä tuotaessa uutta tuotetta markkinoille. Huolellisesti tehty tuotekehitys on turhaa, jos tuote ei saa markkinoilla riittävää näkyvyyttä. Huonosti suunniteltu lanseeraus voi aiheuttaa hyvänkin tuotteen näkymättömyyden markkinoilla tai tuotteen elinikä markkinoilla jää lyhyeksi. Hyvin suunniteltu lanseerausprosessi luo edellytykset onnistuneelle markkinoinnille, mikä kiinnittää ihmisten huomion ja edesauttaa tuotteen myyntiä. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin oltava aina asiakkaiden tarpeet.
Usein yrityksissä on tehty lanseerauspäätös jo heti tuotekehityksen jälkeen. Lanseerauspäätös tulisi kuitenkin tehdä vasta perusteellisen lanseerausriskianalyysin jälkeen, jolloin voidaan olla varmoja onko lanseeraus kannattavaa toteuttaa.
Haastatteluiden perusteella LeikkiSetin esteettömät leikkivälineet vastaavat asiakkaiden odotuksiin ja niiden tuotekehityksessä on onnistuttu. Samalla kuitenkin selvisi, että muutamia puutteita valikoimassa on. Lanseerauksen perusajatukseksi nousi leikkivälineiden markkinoiminen monipuolisilla toiminnoilla ja kaikille sopivina, ei vain erityislasten leikkivälineinä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös alustava opas esteettömyydestä ja esteettömän leikkipuiston vaatimuksista, minkä koettiin olevan tarpeellinen erityisesti yrityksen myyntihenkilöstön asiantuntemuksen lisäämiseen.