Varhaisnuoren seksuaaliterveyden edistäminen : rastirata terveysneuvonnan tueksi
Kyllönen, Emmi; Rupponen, Lotta (2015)
Kyllönen, Emmi
Rupponen, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön raportissa syvennytään tarkastelemaan seksuaalisuuden kehittymistä
nuoruusiässä, millaista seksuaaliopetus koulussa on tällä hetkellä, mitä mieltä nuoret ovat
seksuaaliopetuksesta, millaista terveysneuvontaa nuoret kaipaavat sekä millainen asema
medialla on opetuksessa sekä nuorten seksuaaliterveydessä. Raportti sisältää kuvauksen
toiminnallisen osuuden suunnittelusta sekä kehittämisestä. Materiaali otettiin käyttöön
ensimmäisen kerran keväällä 2015. Molemmat rastiradat koekäytettiin ja näistä kerättiin
palautetta oppilailta sekä terveydenhoitajalta.
Rastiratojen sisällöt valikoituivat pitkälti opetussuunnitelman aiheista sekä toimeksiantajan
toiveista. Rasteilla käsitellään muun muassa murrosiän muutoksia, nuorten oikeuksia ja
seksuaalioikeuksia, mediaa sekä suvaitsevaisuutta. Rastimateriaalien kehittämisessä on käytetty
tukena muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton sekä Väestöliiton nuorille suunnattuja
sivustoja sekä kirjallisuutta. Näistä on saatu selville, miten lähestyä nuoria seksuaaliterveys -
aiheen kanssa. Työn ulkomuodossa on pyritty käyttämään nuoriin vetoavia fontteja sekä kuvia,
jotka tekevät työstä kohderyhmälle soveltuvan sekä mielenkiintoisen.
Opinnäytetyö on osana Terveesti Tulevaisuuteen – hanketta, jonka tavoitteena on kehittää uusia
innovaatioita terveyden edistämiseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tarkoituksena oli
kehittää terveysneuvontamateriaali Turun kouluterveydenhoitajien käyttöön, mikä tukisi heidän
antamaa seksuaaliterveysneuvontaa. Tuotos on kehitetty kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen
nuorien toiveita vastaavaksi. Materiaaleina ovat rastiradat kohderyhmäläisille eli viides- ja
kuudesluokkalaisille murrosikää ja seksuaalisuutta koskien. Opinnäytetyön tavoitteena on
kehittää nykyisten opetusmenetelmien rinnalle toiminnallinen vaihtoehto, joka tukisi oppimista
mielekkäällä tavalla, aktivoisi oppilaita sekä edistäisi viides- ja kuudesluokkalaisten
seksuaaliterveystietoa ja – terveyttä.
nuoruusiässä, millaista seksuaaliopetus koulussa on tällä hetkellä, mitä mieltä nuoret ovat
seksuaaliopetuksesta, millaista terveysneuvontaa nuoret kaipaavat sekä millainen asema
medialla on opetuksessa sekä nuorten seksuaaliterveydessä. Raportti sisältää kuvauksen
toiminnallisen osuuden suunnittelusta sekä kehittämisestä. Materiaali otettiin käyttöön
ensimmäisen kerran keväällä 2015. Molemmat rastiradat koekäytettiin ja näistä kerättiin
palautetta oppilailta sekä terveydenhoitajalta.
Rastiratojen sisällöt valikoituivat pitkälti opetussuunnitelman aiheista sekä toimeksiantajan
toiveista. Rasteilla käsitellään muun muassa murrosiän muutoksia, nuorten oikeuksia ja
seksuaalioikeuksia, mediaa sekä suvaitsevaisuutta. Rastimateriaalien kehittämisessä on käytetty
tukena muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton sekä Väestöliiton nuorille suunnattuja
sivustoja sekä kirjallisuutta. Näistä on saatu selville, miten lähestyä nuoria seksuaaliterveys -
aiheen kanssa. Työn ulkomuodossa on pyritty käyttämään nuoriin vetoavia fontteja sekä kuvia,
jotka tekevät työstä kohderyhmälle soveltuvan sekä mielenkiintoisen.
Opinnäytetyö on osana Terveesti Tulevaisuuteen – hanketta, jonka tavoitteena on kehittää uusia
innovaatioita terveyden edistämiseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tarkoituksena oli
kehittää terveysneuvontamateriaali Turun kouluterveydenhoitajien käyttöön, mikä tukisi heidän
antamaa seksuaaliterveysneuvontaa. Tuotos on kehitetty kirjallisuuskatsaukseen pohjautuen
nuorien toiveita vastaavaksi. Materiaaleina ovat rastiradat kohderyhmäläisille eli viides- ja
kuudesluokkalaisille murrosikää ja seksuaalisuutta koskien. Opinnäytetyön tavoitteena on
kehittää nykyisten opetusmenetelmien rinnalle toiminnallinen vaihtoehto, joka tukisi oppimista
mielekkäällä tavalla, aktivoisi oppilaita sekä edistäisi viides- ja kuudesluokkalaisten
seksuaaliterveystietoa ja – terveyttä.