Kokkolan matkailullisten mielikuvien selvittäminen brändin rakentamisen tueksi
Sorvisto, Laura (2015)
Sorvisto, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420668
Tiivistelmä
Jokainen kaupunki haluaa erottua positiivisesti muiden kaupunkien joukosta. Matkailukohteen mielikuvilla on merkitystä matkailukohdetta valittaessa, minkä vuoksi brändäys on tärkeää kilpailevassa maailmassa. Brändäyksen avulla pyritään vaikuttamaan matkailijan mielikuviin, erottautumaan kilpailijoista ja tekemään matkailukohteesta tunnettu. Toimeksiantaja Kokkolan Matkaily Oy:n toiveiden mukaan tutkimus suoritettiin kansainvälisille matkailijoille. Tutkimusongelmana oli, millaisena kansainväliset asiakkaat näkevät Kokkolan brändin ja mitä vetovoimatekijöitä Kokkolalla on. Lisäksi tutkimusongelmana oli, kuinka Kokkolan brändiä voi hyödyntää markkinoinnissa kansainvälisille matkailijoille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kansainvälisten matkailijoiden mielikuvia Kokkolasta sekä matkailullisia vetovoimatekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin hotellien kansainvälisiä asiakkaita, Centria ammattikorkeakoulun ulkomaalaisia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita sekä henkilöitä, jotka ovat muuttaneet ulkomailta Kokkolaan asumaan.
Haastatteluiden kautta selvisi hyvin adjektiiveja, joilla kansainväliset matkailijat kuvailivat Kokkolaa. Kokkola koetaan rauhalliseksi, hiljaiseksi ja kauniiksi kaupungiksi. Merellisyys ja luonto nousivat vahvasti esiin Kokkolan brändissä. Vanha kaupunki ja historiallisuus ovat myös Kokkolan vetovoimatekijöitä. Kokkolaan kaivataan lisää aktiviteetteja, ja matkailullisten palveluiden markkinointia tulisi parantaa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää brändin ja Visit Kokkola internetsivujen markkinoin-nin kehittämiseen. Brändin mielikuvien asettumista ja vetovoimatekijöiden tunnettuutta voisi tutkia lisää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin hotellien kansainvälisiä asiakkaita, Centria ammattikorkeakoulun ulkomaalaisia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita sekä henkilöitä, jotka ovat muuttaneet ulkomailta Kokkolaan asumaan.
Haastatteluiden kautta selvisi hyvin adjektiiveja, joilla kansainväliset matkailijat kuvailivat Kokkolaa. Kokkola koetaan rauhalliseksi, hiljaiseksi ja kauniiksi kaupungiksi. Merellisyys ja luonto nousivat vahvasti esiin Kokkolan brändissä. Vanha kaupunki ja historiallisuus ovat myös Kokkolan vetovoimatekijöitä. Kokkolaan kaivataan lisää aktiviteetteja, ja matkailullisten palveluiden markkinointia tulisi parantaa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää brändin ja Visit Kokkola internetsivujen markkinoin-nin kehittämiseen. Brändin mielikuvien asettumista ja vetovoimatekijöiden tunnettuutta voisi tutkia lisää.