Urheilutapahtuman elämyksellisyys : Case: Valon Kymppi 2015
Parttimaa, Maiju (2015)
Parttimaa, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten elämyksellisyyden elementit ilmenevät Valon Kymppi 2015 -juoksussa ja kokivatko asiakkaat tapahtuman elämyksellisenä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden ennakkokäsityksiä ja niiden toteutumista uudistetussa tapahtumassa. Finlandia Marathoniin kuuluva Valon Kymppi on 10 kilometrin juoksutapahtuma, joka uusittiin Jyväskylän Valon Kaupunki -teeman mukaisesti tunnelmalliseksi syysillan juoksuksi. Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän Kenttäurheilijat ry, joka vastaa Finlandia Marathonin järjestämisestä yhdessä Keski-Suomen Liikunta ry:n kanssa.
Työ oli tutkimusmenetelmältään laadullinen tutkimus. Aineisto koostui neljän juoksijan kirjoittamista tarinoista kokemuksistaan, heille toteutetusta teemahaastattelusta sekä valokuvista ja videokuvasta koostuvasta havainnointimateriaalista. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin Tarssasen ja Kyläsen (2009) Elämyskolmio-mallia, jonka avulla tapahtumasta etsittiin elämyksen syntymiseen vaadittavia elämyksen elementtejä.
Tulosten perusteella tapahtumasta löydettiin useita elämyksellisiä elementtejä, mutta ne eivät pääosin johtaneet elämykseen. Odotukset valaistuksen suhteen eivät täyttyneet tutussa ympäristössä, ja valon teema olisi saanut olla kokonaisvaltaisempi. Musiikki matkan varrella sekä lähtö- ja maalialueella järjestetty oheistoiminta saivat kiitosta ja toivat tapahtumaan monipuolisuutta. Erityisesti vuorovaikutus muiden osallistujien ja kannustajien kanssa koettiin merkitykselliseksi tapahtuman tunnelman kannalta.
Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa Finlandia Marathonin tai muun tapahtuman kehittämisessä elämyksellisemmäksi tapahtumaksi.
Työ oli tutkimusmenetelmältään laadullinen tutkimus. Aineisto koostui neljän juoksijan kirjoittamista tarinoista kokemuksistaan, heille toteutetusta teemahaastattelusta sekä valokuvista ja videokuvasta koostuvasta havainnointimateriaalista. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin Tarssasen ja Kyläsen (2009) Elämyskolmio-mallia, jonka avulla tapahtumasta etsittiin elämyksen syntymiseen vaadittavia elämyksen elementtejä.
Tulosten perusteella tapahtumasta löydettiin useita elämyksellisiä elementtejä, mutta ne eivät pääosin johtaneet elämykseen. Odotukset valaistuksen suhteen eivät täyttyneet tutussa ympäristössä, ja valon teema olisi saanut olla kokonaisvaltaisempi. Musiikki matkan varrella sekä lähtö- ja maalialueella järjestetty oheistoiminta saivat kiitosta ja toivat tapahtumaan monipuolisuutta. Erityisesti vuorovaikutus muiden osallistujien ja kannustajien kanssa koettiin merkitykselliseksi tapahtuman tunnelman kannalta.
Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa Finlandia Marathonin tai muun tapahtuman kehittämisessä elämyksellisemmäksi tapahtumaksi.