Användbarhet och Visuell kommunikation - en undersökning av United Bankers webbsida
Meinander, Hanna (2015)
Meinander, Hanna
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721252
Tiivistelmä
Ett företags webbsida är i dagens läge en av de viktigaste
marknadsföringskanalerna. Hur sidans utseende betraktas av användaren
och hur lätt det är att hitta den information man söker efter är en av
de viktigaste elementen på en sida. I detta examensarbete analyseras
United Bankers förnyade webbsida med hjälp av en undersökning av
användbarheten och den visuella kommunikationen på sidan. Teorin i
arbetet innehåller de faktorer som medverkar till att göra en sida
tilltalande men samtidigt också lätt tillgänglig. Dessa faktorer innebär
grafisk design, språket, informationsdesign och interaktionsdesign på
webbsidor. Syftet med arbetet är att med hjälp av semistrukturerade
intervjuer utreda målgruppens åsikter om den förnyade webbsidan.
Intervjuguiden innehåller 21 frågor där 12 personer deltagit och
analyserat webbsidans användbarhet och visuella kommunikation.
Resultatet av undersökningen redovisas med hjälp av direkta citat ur
respondenternas svar och med hjälp av illustrationer för att förtydliga
det som analyserats. Utifrån undersökningen kom det fram att användarna
tycker om sidans utseende samtidigt som de tycket att den är enkel att
använda för att hitta den information de sökte efter. De aspekter som
även påpekades var att bilderna på sidan ger den ett mervärde och att
färgerna och typsnitten tillsammans bildar en bra balans som gör det
enkelt för användaren att se helheten på sidan. Resultatet av
undersökningen visar att den förnyade webbsidan har de aspekter som
användaren förväntar sig men att den med några små förändringar i
storleken på typsnitt och färger skulle vara ännu bättre. A company's website is at present one of the most important marketing
channels. What the user like about the layout and how easy it is to find
the information you are looking for is one of the most important
elements on a website. This thesis is about analyzing United Bankers
renewed web page using a study of the usability and visual communication
on the website. The theory of the work includes the factors that help to
make a site attractive yet also easily accessible. These factors include
graphic design, the language, information design and interaction design
on a webpage. The aim is that by using semi-structured interviews to
investigate the target group's opinions on the renewed website. The
interview guide contains 21 questions in which 12 people participated
and analyzed the website's usability and visual communication. The
results of the study is reported using direct quotes from respondents'
answers with the help of illustrations to clarify the aspects that have
been analyzed. Based on the investigation it emerged that the users
enjoy the site layout while they at the same time think it is easy to
use to find the information they seek. The aspects that were also
pointed out were that the images on the page gives it an added value,
and that the colors and fonts together form a good balance that makes it
easy for the user to see the page as whole. The results of the survey
shows that the renewed website has the aspects that the user expects,
but that with a few small changes in the size of fonts and colors it
would be even better.
marknadsföringskanalerna. Hur sidans utseende betraktas av användaren
och hur lätt det är att hitta den information man söker efter är en av
de viktigaste elementen på en sida. I detta examensarbete analyseras
United Bankers förnyade webbsida med hjälp av en undersökning av
användbarheten och den visuella kommunikationen på sidan. Teorin i
arbetet innehåller de faktorer som medverkar till att göra en sida
tilltalande men samtidigt också lätt tillgänglig. Dessa faktorer innebär
grafisk design, språket, informationsdesign och interaktionsdesign på
webbsidor. Syftet med arbetet är att med hjälp av semistrukturerade
intervjuer utreda målgruppens åsikter om den förnyade webbsidan.
Intervjuguiden innehåller 21 frågor där 12 personer deltagit och
analyserat webbsidans användbarhet och visuella kommunikation.
Resultatet av undersökningen redovisas med hjälp av direkta citat ur
respondenternas svar och med hjälp av illustrationer för att förtydliga
det som analyserats. Utifrån undersökningen kom det fram att användarna
tycker om sidans utseende samtidigt som de tycket att den är enkel att
använda för att hitta den information de sökte efter. De aspekter som
även påpekades var att bilderna på sidan ger den ett mervärde och att
färgerna och typsnitten tillsammans bildar en bra balans som gör det
enkelt för användaren att se helheten på sidan. Resultatet av
undersökningen visar att den förnyade webbsidan har de aspekter som
användaren förväntar sig men att den med några små förändringar i
storleken på typsnitt och färger skulle vara ännu bättre.
channels. What the user like about the layout and how easy it is to find
the information you are looking for is one of the most important
elements on a website. This thesis is about analyzing United Bankers
renewed web page using a study of the usability and visual communication
on the website. The theory of the work includes the factors that help to
make a site attractive yet also easily accessible. These factors include
graphic design, the language, information design and interaction design
on a webpage. The aim is that by using semi-structured interviews to
investigate the target group's opinions on the renewed website. The
interview guide contains 21 questions in which 12 people participated
and analyzed the website's usability and visual communication. The
results of the study is reported using direct quotes from respondents'
answers with the help of illustrations to clarify the aspects that have
been analyzed. Based on the investigation it emerged that the users
enjoy the site layout while they at the same time think it is easy to
use to find the information they seek. The aspects that were also
pointed out were that the images on the page gives it an added value,
and that the colors and fonts together form a good balance that makes it
easy for the user to see the page as whole. The results of the survey
shows that the renewed website has the aspects that the user expects,
but that with a few small changes in the size of fonts and colors it
would be even better.