Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotekehittäjästä innovaatiokiihdytin : Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon vaikuttavuuden kehittäminen

Kekkonen, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Kekkonen_Tiina.pdf (1.018Mt)
Lataukset: 


Kekkonen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721344
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli tarve kehittää tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon ja siihen valmistavan koulutuksen uudistamisen yhteydessä sen vaikuttavuutta ja vaikuttavuuden arviointia tilaajaorganisaation kohderyhmässä. Työn tavoitteena oli tuottaa suositukset vaikuttavuuden arvioinnin systemaattisen toimintaprosessin kehittämistoimiksi.

Kehittämistehtävä oli evaluoiva ammatillinen tutkimus, jonka tarkoitus oli tuottaa uutta tietoa käytettäväksi parannettavan käytännön luomisen pohjana. Vaikuttavuuteen ja tuloksellisuuteen liittyvä tiedonintressi johti realistiseen evaluaatioon ja monimenetelmäiseen tutkimusotteeseen. Tutkimuksessa käytettiin sekä tilastollisia että tulkinnallisia menetelmiä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto käsiteltiin käyttäen numeerista analyysia ja deduktiivista logiikkaa. Kvalitatiivisen aineiston analyysissa käytettiin tulkinnallisia menetelmiä ja induktiivista logiikkaa.

Tutkimuksessa haettiin toimia, joilla vaikuttavuuden arviointia ja indikaattoreita voitiin kehittää tehokkaiksi näyttötutkinnon vaikuttavuuden todentajiksi. Kirjallisuustutkimuksen lisäksi tehtiin empiirinen tutkimusaineiston analyysi, jossa selvitettiin, millaisia vaikuttavuuden indikaattoreita aineistosta löytyi sekä tutkittiin koeprofiilein oliko datan laatu riittävää luotettavien kohderyhmäprofiilien mallintamiseen. Tutkimus toteutettiin tilaajaorganisaatio AEL:n tarpeisiin, eivätkä tulokset ole suoraan yleistettävissä.

Aineistoanalyysin tulokset osoittivat, että vaikuttavuuden arviointiin soveltuvia menetelmiä ja indikaattoreita löytyi tutkintoprosessia varten kerättävistä tiedoista. Osallistujatieto oli kuitenkin systemaattisen vaikuttavuuden arvioinnin kannalta liian hajanaista. Koemallinnukset osoittivat tutkimusaineiston toimivan profiilien mallintamisessa jos haluttiin kuvata vain osallistujien yksittäisiä ominaisuuksia. Tutkimusaineiston sisältämä data ei kuitenkaan laadultaan riittänyt tarkkoihin osaprofiileihin, joita yhdistämällä olisi voitu luoda luotettavasti kohderyhmää kuvaavia kokonaisuuksia.

Tutkimuksen tuloksena tehtiin tilaajaorganisaatiolle suositus yhdistää tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon koulutuksen ja tutkinnon uudistamiseen vaikuttavuuden arvioinnin prosessin rakentamisen kehitysprojekti. Vaikuttavuuden arvioinnille suositeltiin määriteltäviksi keskeiset indikaattorit aineistoanalyysin tuloksista kootun indikaattori-matriisin pohjalta. Vaikuttavuuden arvioinnin toimintamalli ja indikaattoritiedon kokoaminen suositeltiin upotettavaksi uudistettavaan tutkintoprosessiin jalostaen ja hyödyntäen jo olemassa olevia tiedon keräämisen ja dokumentoinnin rakenteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste