Pienen hotelli-ravintolan kehittämistoimet : case Gasthaus Pooki Uusikaupunki
Aittala, Minna (2015)
Aittala, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721197
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään yksittäisen hotelli-ravintolan, Gasthaus Pookin toimintaa. Kehittämistyö tehtiin neljän erillisen kehityskohteen kautta. Näitä kehittämisen osa-alueita olivat hotellin varausjärjestelmän päivittäminen, verkkomarkkinoinnin uudistaminen, huoneistokohtaisten ohjeiden kirjaaminen sekä terassin asiakkaiden liikkumisen hallinta. Näiden yksittäisten muutosten avulla tavoiteltiin liiketoiminnallisesti järkevämpiä sekä asiakasystävällisempiä ratkaisuja.
Yrityksen varausjärjestelmää vertailtiin alan yleisiin varausjärjestelmiin, ja ratkaisua varausjärjestelmän päivittämiseksi etsittiin yleisistä varausjärjestelmien toiminnoista. Varausjärjestelmän teoriaosuus pohjautuu jakelukanavien hyödyntämiseen. Gasthaus Pookille sopivaa varausjärjestelmää ei löydetty, mutta sen kehittäminen on jätetty yrittäjän ja varausjärjestelmää tarjoavan yrityksen välille.
Yrityksen verkkomarkkinointia tutkittiin perehtymällä sekä yrittäjän ilmoittamiin sekä muihin yleisiin verkkomarkkinointikanaviin. Verkkomarkkinoinnin uudistamiseen ehdotetaan ajankohtaisia verkkomarkkinoinnin muotoja. Työssä esitellään yrityksen kannalta tärkeimmät verkkomarkkinointikanavat sekä annetaan ehdotukset niiden hyödyntämiseksi.
Huoneistoon liittyvien ohjeiden luomiseksi tehtiin Internet-kysely huoneiston asiakkaille. Huoneiston ohjeiden kehittämisen teoriaosuus painottuu käyttäjäkokemukseen. Huoneistoon luotiin huoneistokansio, josta selviävät asiakkaille tärkeimmät asiat. Asiakkaille tehtiin myös ohje huoneistoon saapumista varten. Lisäksi kirjattiin ohjeet henkilökunnalle huoneistoon liittyen.
Asiakkaiden liikkumista terassilla tutkittiin henkilökunnan haastattelulla. Lisäksi määriteltiin terassitoiminnan kannalta olennaiset palvelutuokiot. Haastattelun tulosten perusteella annettiin toimintaehdotuksia terassitoiminnan kehittämiseksi.
Yrityksen varausjärjestelmää vertailtiin alan yleisiin varausjärjestelmiin, ja ratkaisua varausjärjestelmän päivittämiseksi etsittiin yleisistä varausjärjestelmien toiminnoista. Varausjärjestelmän teoriaosuus pohjautuu jakelukanavien hyödyntämiseen. Gasthaus Pookille sopivaa varausjärjestelmää ei löydetty, mutta sen kehittäminen on jätetty yrittäjän ja varausjärjestelmää tarjoavan yrityksen välille.
Yrityksen verkkomarkkinointia tutkittiin perehtymällä sekä yrittäjän ilmoittamiin sekä muihin yleisiin verkkomarkkinointikanaviin. Verkkomarkkinoinnin uudistamiseen ehdotetaan ajankohtaisia verkkomarkkinoinnin muotoja. Työssä esitellään yrityksen kannalta tärkeimmät verkkomarkkinointikanavat sekä annetaan ehdotukset niiden hyödyntämiseksi.
Huoneistoon liittyvien ohjeiden luomiseksi tehtiin Internet-kysely huoneiston asiakkaille. Huoneiston ohjeiden kehittämisen teoriaosuus painottuu käyttäjäkokemukseen. Huoneistoon luotiin huoneistokansio, josta selviävät asiakkaille tärkeimmät asiat. Asiakkaille tehtiin myös ohje huoneistoon saapumista varten. Lisäksi kirjattiin ohjeet henkilökunnalle huoneistoon liittyen.
Asiakkaiden liikkumista terassilla tutkittiin henkilökunnan haastattelulla. Lisäksi määriteltiin terassitoiminnan kannalta olennaiset palvelutuokiot. Haastattelun tulosten perusteella annettiin toimintaehdotuksia terassitoiminnan kehittämiseksi.