Fyysisen aktiivisuuden valmennusmalli : ikääntyvien osallistumiseen ja vertaistuen vahvistamiseen
Kulmala, Piia (2015)
Kulmala, Piia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320449
Tiivistelmä
Voimavarat ovat tärkeitä jokapäiväisen selviytymisen kannalta. Niiden avulla ihminen löytää uusia ajattelumalleja ja toimintatapoja, joilla hän saa oman elämänsä hallintaan. Nykyaikana ollaan hyvin tietoisia liikunnan myönteisistä terveysvaikutteista ja kannustetaan liikkumaan. Silti suuri osa väestöstä liikkuu vähän. Tilastojen mukaan vain joka kymmenes ikääntyvistä liikkuu ikääntyvien liikuntasuositusten mukaan.
Kehittämisprojektin taustalla oli kansainvälinen HASIC-hanke (Healthy Ageing Supported by Internet and Community), jota toteutettiin yhteistyössä seitsemän Euroopan maan kanssa. Hankkeen tavoitteena oli voimaannuttaa +65-vuotiaita vertaisryhmien ja vapaaehtoistoiminnan avulla terveellisiin elämäntapoihin.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda fyysisen aktiivisuuden valmennusmalli ikääntyvien osallistumiseen ja vertaistuen vahvistamiseen. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli auttaa ikääntyviä ja ikääntyvien kanssa työskenteleviä työntekijöitä vahvistamaan osallistumista ja vertaisryhmätoimintaa ikääntyvien terveiden elämäntapojen tukemisessa.
Fyysisen aktiivisuuden valmennusmallin runko rakennettiin Kolben oppimisteorian ympärille. Valmennus sisälsi näyttöön perustuvaa tietoa ikääntyvien liikunnasta ja fyysisen aktiivisuuden tukemisen menetelmistä. Valmennusmalli pilotoitiin kaksi kertaa ennen lopullisen fyysisen aktiivisuuden valmennusmallin luomista. Valmennusmalli pilotointiin Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, joita oli kaksi eri ryhmää. Valmennusmalliin sisältyi kaksi kyselyä, joiden tulosten perusteella valmennusmallia kehitettiin.
Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin fyysisen aktiivisuuden valmennusmalli. Se on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön, jonka avulla he voivat tukea ikääntyviä ja ikääntyvien vertaisryhmien vetäjiä terveiden elämäntapojen tukemisessa.
Kehittämisprojektin taustalla oli kansainvälinen HASIC-hanke (Healthy Ageing Supported by Internet and Community), jota toteutettiin yhteistyössä seitsemän Euroopan maan kanssa. Hankkeen tavoitteena oli voimaannuttaa +65-vuotiaita vertaisryhmien ja vapaaehtoistoiminnan avulla terveellisiin elämäntapoihin.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda fyysisen aktiivisuuden valmennusmalli ikääntyvien osallistumiseen ja vertaistuen vahvistamiseen. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli auttaa ikääntyviä ja ikääntyvien kanssa työskenteleviä työntekijöitä vahvistamaan osallistumista ja vertaisryhmätoimintaa ikääntyvien terveiden elämäntapojen tukemisessa.
Fyysisen aktiivisuuden valmennusmallin runko rakennettiin Kolben oppimisteorian ympärille. Valmennus sisälsi näyttöön perustuvaa tietoa ikääntyvien liikunnasta ja fyysisen aktiivisuuden tukemisen menetelmistä. Valmennusmalli pilotoitiin kaksi kertaa ennen lopullisen fyysisen aktiivisuuden valmennusmallin luomista. Valmennusmalli pilotointiin Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, joita oli kaksi eri ryhmää. Valmennusmalliin sisältyi kaksi kyselyä, joiden tulosten perusteella valmennusmallia kehitettiin.
Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin fyysisen aktiivisuuden valmennusmalli. Se on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön, jonka avulla he voivat tukea ikääntyviä ja ikääntyvien vertaisryhmien vetäjiä terveiden elämäntapojen tukemisessa.