dc.contributor.author | Ljunggren, Nelli | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-18T09:19:44Z | |
dc.date.available | 2015-12-18T09:19:44Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2015121721360 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/103618 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, millainen on asiakkaiden mielestä onnistunut asiakaskokemus maksullisessa musiikkitapahtumassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Eventio Oy. Tarkoituksena oli saada selville asiakkaiden toiveita ja tarpeita ja miten yhdistää ne tapahtumajärjestämistä koskeviin säännöksiin, jotta saataisiin pohja onnistuneelle tapahtumakokemukselle.
Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällistä tutkimusta varten tehtiin sähköinen kyselylomake, jossa tiedusteltiin tapahtumakävijöiltä heidän tottumuksia ja toiveita.
Kyselyn tuloksista saatiin selville seuraavia asioita. Musiikkitapahtumista ollaan valmiita maksamaan melko vähän verrattuna lippujen hintoihin. Merkittävä seikka tapahtumaa valitessa olivat esiintyjät. Lippuja ostetaan eniten internetin kautta ja ne halutaan saada sähköisessä muodossa. Esille nousseita seikkoja tapahtuman viihtyvyyteen olivat myös yleinen tunnelma, siisteyden ylläpitäminen, tila tai alue, jossa tapahtuma pidetään ja sopiva äänenvoimakkuus.
Tietoperustana käytettiin asiakaskokemusta ja sen laatua sekä tapahtuman järjestämistä ja tapahtuman vaiheita kuvaavaa kirjallisuutta. Luettu teoria vahvisti sähköisen kyselyn tuloksia ja auttoi vertaamaan asiakkaan toiveita ja tarpeita tapahtumajärjestämisen näkökulmaan.
Lopputuloksena on suosituksia musiikkitapahtuman järjestäjille huomioiden asiakkaan palvelupolku informaation etsinnästä jälkimarkkinointiin. | fi |
dc.description.abstract | The aim of the present bachelor’s thesis was to explore what customers see as a successful customer experience in music events with a cover charge. The thesis was commissioned by Eventio Oy. The thesis focuses on the customers’ wishes and needs as well as on how to combine them in order to create a base for a successful event.
The method used in this study is quantitative. An electronic questionnaire was made to gather the data about the customers’ wishes and needs.
The survey results show that the ticket prices of music events are slightly higher than what people would be prepared to pay for them. The most important factor in choosing an event was the artist and the performers. The tickets are mostly bought online and the customers want to receive them in an electronic form. Other factors influencing the attractiveness of the event were maintaining the tidiness, the place or the area where the event is being held and a suitable volume level.
The theory base is built on the theories about customer experience and its quality as well as on literature about the different phases of organizing an event. The theory confirmed the results received from the survey and helped in the comparison of the customers’ wishes and needs with the event organizer’s point of view.
As a result, some recommendations for the music event organizers are presented. The recommendations take into account the customer’s service path from finding the information about the event to after sales marketing. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Onnistunut asiakaskokemus maksullisessa musiikkitapahtumassa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/110 | - |
dc.organization | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Turun ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | asiakaskokemus | - |
dc.subject.keyword | musiikkitapahtuma | - |
dc.subject.keyword | tapahtuma | - |
dc.subject.keyword | sähköinen kysely | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant| | - |
dc.subject.discipline | Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma | - |