Toiminnanohjausjärjestelmän onnistumisen arviointi
Sams, Juhani (2015)
Sams, Juhani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821466
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin yritysten toiminnanohjausjärjestelmän onnistumista ja hyötyjä käyttäjien ja yrityksen toiminnan kannalta. Arviointimenetelmänä oli kyselytutkimus, johon osallistui henkilöstöä kolmesta yrityksestä. Neljäntenä ryhmänä kyselyyn osallistui hallinnollinen organisaatio, Jyväskylän kaupunki.
Tavoitteena oli selvittää pystytäänkö tällaisella kyselytutkimuksella osoittamaan, mitkä onnistumisen osa-alueet ERP-järjestelmän käytössä ja toiminnassa ovat merkittävimpiä yleiseen tyytyväisyyteen järjestelmää kohtaan.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin ERP-järjestelmien tyypillisiä perustoimintoja ja tärkeimpiä perusrakenteita. Lisäksi tarkasteltiin aiempia tutkimuksia toiminnanohjauksen kriittisistä menestystekijöistä ja onnistumisen osa-alueista. Näiden pohjalta laadittiin kyselylomake, jota käytettiin tutkimusaineiston keräämiseen.
Valintakysymykset oli muotoiltu niin, että vastaukset voitiin skaalata onnistumisen hyötyjen mukaan asteikolla yhdestä viiteen. Näin pystyttiin jaottelemaan tutkittavat kohteet hyvin toimiviin tai huonommin toimiviin järjestelmiin.
Yksittäisten valintakysymysten ja vapaamuotoisten kommenttien perusteella esitettiin suosituksia järjestelmien ja toimintojen parantamiseksi.
Jatkotoimenpiteenä työn tuloksista pyritään muokkaamaan sopivan laajuinen tutkimus, jota voidaan käyttää rutiininomaisesti yritysten ja muidenkin organisaatioiden ERP-järjestelmien onnistumisen arvioimisen. Näin se toimii työkaluna organisaatioiden toimintojen kehittämiseksi.
Tavoitteena oli selvittää pystytäänkö tällaisella kyselytutkimuksella osoittamaan, mitkä onnistumisen osa-alueet ERP-järjestelmän käytössä ja toiminnassa ovat merkittävimpiä yleiseen tyytyväisyyteen järjestelmää kohtaan.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin ERP-järjestelmien tyypillisiä perustoimintoja ja tärkeimpiä perusrakenteita. Lisäksi tarkasteltiin aiempia tutkimuksia toiminnanohjauksen kriittisistä menestystekijöistä ja onnistumisen osa-alueista. Näiden pohjalta laadittiin kyselylomake, jota käytettiin tutkimusaineiston keräämiseen.
Valintakysymykset oli muotoiltu niin, että vastaukset voitiin skaalata onnistumisen hyötyjen mukaan asteikolla yhdestä viiteen. Näin pystyttiin jaottelemaan tutkittavat kohteet hyvin toimiviin tai huonommin toimiviin järjestelmiin.
Yksittäisten valintakysymysten ja vapaamuotoisten kommenttien perusteella esitettiin suosituksia järjestelmien ja toimintojen parantamiseksi.
Jatkotoimenpiteenä työn tuloksista pyritään muokkaamaan sopivan laajuinen tutkimus, jota voidaan käyttää rutiininomaisesti yritysten ja muidenkin organisaatioiden ERP-järjestelmien onnistumisen arvioimisen. Näin se toimii työkaluna organisaatioiden toimintojen kehittämiseksi.