Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Föräldrastöd med interkulturellt perspektiv : En litteraturstudie

Ekbom, Sunniva (2015)

Avaa tiedosto
Sunniva_Ekbom_Examensarbete.pdf (515.8Kt)
Lataukset: 


Ekbom, Sunniva
Yrkeshögskolan Arcada
2015
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721263
Tiivistelmä
I Vanda stad bor det procentuellt mest invandrare i hela Finland vilket ställer krav på fungerande service exempelvis för barnfamiljerna vilket VATA-projektet som är uppdragsgivare för min studie vill åtgärda. Syftet med min studie är att kartlägga hurdant föräldrastöd familjer med invandrarbakgrund har behov av. Frågeställningarna för min litteraturstudie har varit att ta reda på vad bidrar till behovet av kulturanpassat föräldrastöd för föräldrar med invandrarbakgrund och vad kulturanpassat föräldrastöd är. Resultatet visar att föräldrar med invandrarbakgrund ofta upplever att barnen som snabbt lär sig det nya språket på daghemmet eller i skolan snabbare än de själva anpassar sig, ackultureras till värdlandets normer och lagar för barnfostran vilket leder till en generationskonflikt. Barnen kan hota att anmäla föräldrarna om de exempelvis använder sig av aga som disciplinär åtgärd. Detta påkallar föräldrarnas behov av att lära sig värdlandets normer och lagar för samt gränssättning i barnfostran för att återställa maktbalansen i familjen. Språkproblem och behov av att diskutera den egna uppväxten i ursprungskulturen påkallar behovet av riktat, kulturanpassat föräldrastöd för barnfamiljer med invandrarbakgrund. Det kulturanpassade föräldrastödet fungerar bra om det finns kulturtolkar med god kännedom om deltagarnas ursprungskultur och värdlandets kultur. Det kultursensitiva bemötandet innebär att gruppledarna medvetandegjort sina egna värderingar och fördomar och skaffat sig kunskap om deltagarnas ursprungskulturer för att kunna bemöta deltagarna med respekt. På gruppträffarna diskuteras vilka värderingar från ursprungskulturen man vill integrera med värdlandets syn på barnfostran. De interkulturella föräldrastödsträffarna ska även beakta behovet av barnpassning och val av mötesutrymme. Eftersom barnfamiljer med invandrarbakgrund ofta saknar sitt stora stödjande sociala nätverk från ursprungskulturen upplevs föräldrastödet i värdlandet som ett stödjande socialt nätverk.
 
In Vantaa city the percentage of immigrants is the highest in all of Finland which demands adequate service for example for the families with children. The VATA-project, who has projected my literature review, aims at developing the service. The aim with my review is to map the kind of parental support that would serve the needs of immigrant families. The research questions have been: What contributes to the need of culturally responsive parental support for immigrant parents? and What is culturally responsive parental support? The result shows that immigrant parents often experience that the children who easily learn the new language in day care or school adapt to, acculturate fast to the host country´s norms and laws of parenting which leads to intergeneration conflicts. The children can threaten to report the parents if they for example use spanking as a disciplinary action. This motivates the parents to learn the host country´s norms and laws for parenting and border setting in order to re-establish the power balance in the family. Language problems and the need of discussions about their own childhood in the culture of their origins motivate the need of directed culturally responsive parental support for families with immigrant background. The culturally responsive parental support shows good result if it includes culture links with good knowledge of the culture of origin of the participants and the host country. The culturally sensitive treatment means that the group leaders are conscious of their own values and superstitions and have acquired knowledge about the participants´ values in order to treat the participants with respect. Which values from the culture of origin the parents want to integrate with the host country´s praxis about child rearing are discussed during the group meetings. The intercultural parenting support meetings should also arrange child minding if needed and carefully choose the meeting facilities. Because immigrant families often lack the supporting social network they had in the country of origin the parenting support in the host country is experienced as a supporting social network that also can continue after finished parental support.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste