Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aktias Spardeposition : En fallstudie

Hokkanen, Nathalie (2015)

Avaa tiedosto
Hokkanen_Nathalie.pdf (946.5Kt)
Lataukset: 


Hokkanen, Nathalie
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721357
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om Aktias spardeposition som är ett konto med 1 % ränta p.a. (hös-ten 2012). Arbetet har utförts som uppdrag till Aktia Bank Abp då tillgångarna på denna produkt har ökat. Eftersom det varit frågan om att forska i ett väl avgränsat ämne som inte forskats i tidigare har man valt fallstudie och temaintervju som forskningsmetod. Tre olika kundsegment identifierades enligt Aktias egna kundkategorier: Preferenskunder, Premiumkunder och Produktkunder. Syftet med arbetet har varit att identifiera vad det är som karaktäriserar medlen på spardepositionen och om det finns skillnad mellan kundsegmenten. 28 stycken intervjuer utfördes våren 2013. Intervjuerna transkriberades och analyserades 2013-2015. Pengarna kunde konstateras ha kommit på spardepositionen främst för den goda räntan, men även för att kunderna vill ha en buffert för plötsliga avgifter . Även pengarnas tillgänglighet var av betydelse. Största delen av pengarna kommer från regelbundna inkomster då det gäller Preferenskunder och Premiumkunder. För Produktkunder var det mera varierande. Främsta orsaken till att pengarna skulle överföras är plötsliga utgifter. Forskningsmetoden kontstaterades passa denna forskning trots den utdragna arbetsprocessen dels på grund av en massiv mängd rådata. Det finns möjlighet till tilläggsforskning i ämnet.
 
This thesis researches Aktia’s savings account with an interest rate of 1 % p.a. (autumn 2012). Aktia Bank Plc. has commissioned this thesis as the assets in this product have been increasing. As the subject of interest has been well specified and the there is no for-mer research done on it, case study and focused interview have been chosen as research methods. Three different customer segments were identified base on Aktia’s own cus-tomer categories: Preference customers, Premium customers and Product customers. The aim of this thesis is to identify the characteristics of the assets on Aktia’s savings ac-counts and it there is differences between the different customer segments. 28 interviews were conducted spring 2013. The interviews were transcribed and analyzed 2013-2015. It was found that the assets were mainly on the savings account due to the better interest rate, but also because the customers wanted to have a better buffer for unexpected ex-penses. It was also important to the customers that the assets on the saving account were available for use. In the case of Preference and Premium customers most of the assets came from regular income. The Product customer’s reasons were more varied. The most common reason for transfer of assets was unexpected expenses. The research method was found suitable regardless of the long working process partly due to the extensive amount of data that was gathered for analysis. Further research could be made on this subject.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste