Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tänk & Känn − ett verktyg för lärare i årskurs 1-2 : Ett produktutvecklingsarbete för att öka barnens koncentrationsförmåga och välbefinnande genom mindfulness under ämneslektionerna i grundskolan

Oreto, Giulia; Remes, Sinna (2015)

Avaa tiedosto
examensarbete Slutlig 19.11.15.pdf (2.668Mt)
Lataukset: 


Oreto, Giulia
Remes, Sinna
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821433
Tiivistelmä
Detta är ett produktutvecklingsarbete som Cygnaeus lågstadieskola har beställt av oss. Metoden är processbeskrivning och den har utformats utgående från Vilkka och Airaksinen (2003). Syftet med examensarbetet är att utarbeta en handbok, Tänk och Känn, utgående från mindfulness, motorik och utvecklingspsykologi för lärare i årskurs 1−2. Lärarna kan använda sig av övningarna för att öka elevernas koncentrationsförmåga genom mindfulness och därmed under ämneslektionerna också öka välbefinnandet och självkännedomen hos barn i ålder 6-9 år. Avgränsningen har gjorts med tanke på beställarens önskemål, dvs. övningarna riktar sig till barn i 6−9 års ålder. Problemformuleringen är; hur kan vi göra en månganvändbar och lätt begriplig produkt? Det betyder att handboken skall innehålla mångsidiga övningar, en tydlig struktur och lättfattliga anvisningar. Vidare skall den kunna användas på olika arenor och motsvara elevernas färdigheter. Handboken är skriven efter en noggrann kartläggning av den psykologiska samt motoriska utvecklingen hos barn i åldern 6−9. Arbetet har resulterat i handboken och i processbeskrivningen. I processbeskrivningen beskrivs hela arbetsprocessen i fråga om både det skriftliga arbetet och produkten. I diskussionen granskas hela arbetet och produkten kritiskt, och funderingar kring förbättringsförslag och utveckling finns med. De viktigaste referenserna är undersökningarna inom .b programmet och Jagtojen, G. et al. 2002.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste