Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laadukas ympärivuorokautinen hoito – asiakastyytyväisyyskysely Porin perusturvan ikääntyville asiakkaille ja heidän omaisilleen 2015

Katavisto, Minna (2015)

Avaa tiedosto
katavisto_minna.pdf (1.887Mt)
Lataukset: 


Katavisto, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja selvittää Porin perusturvan ympärivuorokautisen hoidon asukkaiden ja heidän omaistensa tyytyväisyyttä hoitoon. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa ympärivuorokautisen hoidon ja palvelun jatkuvaan kehittämiseen ja laadun seurantaan. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin sosiaali- ja terveyspalveluiden lainsäädäntöä, ympärivuorokautista hoitoa, asiakastyytyväisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä.

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kokonaisotantana sekä ympärivuorokautisen hoidon asukkaille (N = 1 300) että heidän omaisilleen (N = 1300). Kyselylomakkeen väittämiin vastattiin valitsemalla vaihtoehto neliportaisen Likertin asteikon mukaisesti ja yhteen avoimeen kysymykseen sanallisesti. Vastausprosentti oli asukkaille 37,5 (n = 475) ja omaisille 38,6 (n = 501). Toimeksiantajan toivomuksen mukaisesti asukkaita kyselyssä avustivat hoitotyön opiskelijat puolueettomuuden varmistamiseksi. Vastaukset esiteltiin tilastollisesti taulukoiden avulla sekä avoimen kysymyksen vastaukset ryhmiteltiin teemoittain. Samaa kyselylomaketta käytettiin vuonna 2014, joten vuosien 2014 ja 2015 tuloksia voitiin vertailla keskenään.

Vuoden 2015 kyselyn keskeinen tulos oli, että ympärivuorokautisen hoidon asukkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä hoitoonsa. Asukkaat olivat tyytyväisempiä hoitoonsa kuin heidän omaisensa. Tutkimuksen mukaan omahoitajajärjestelmä tunnettiin huonosti, asukkailla oli vähän ulkoilumahdollisuuksia ja erilaisia aktiviteetteja sekä hoitajilla oli liian vähän aikaa asukkaille. Vuodesta 2014 vuoteen 2015 omaisten tyytyväisyys palveluihin oli hieman laskenut ja asukkaiden noussut. Julkisen ja yksityisen palvelutuotannon välillä ei ollut nähtävissä tilastollisesti merkittävää eroa tyytyväisyydessä.

Toimeksiantaja voi käyttää tuloksia hyödykseen kehittämistyössä ja antaa eri yksiköille palautetta sekä arvioida tehtyjen kehittämishankkeiden onnistumista. Tuloksien perusteella voidaan myös suunnitella tulevia jatkotutkimusaiheita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste