Markkinointisuunnitelma : Case: K-market Ruokaruukki
Finnilä, Jaakko (2015)
Finnilä, Jaakko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma seinäjokelaiselle K-kauppiaalle alati muuttuvassa kilpailutilanteessa. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin vähittäiskaupan näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointisuunnitelman laadintaprosessiin. Kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma K-market Ruokaruukille.
Markkinointisuunnitelmassa perehdyttiin K-marketin nykytilan analysoinnin ja vuoden 2016 budjetoinnin kautta löytämään keinoja markkinoinnin toimenpiteiden tehostamiseen ja tuottavampaan kampanjointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö sisältää sekä teoreettisen osuuden että toiminnallisen markkinointisuunnitelman. Teoreettisessa osuudessa perehdytään markkinointitoimenpiteisiin päivittäistavarakaupan näkökulmasta, ja toiminnallinen osuus on teoriaosuuteen pohjautuva konkreettinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on toimeksiantajan toivomuksesta salattu.
Markkinointisuunnitelma tulee olemaan yrittäjälle pohjana tuleville markkinointisuunnitelmille hänen kehittäessään toimintaansa muuttuvassa kilpailutilanteessa. 4-p-mallin mukaan valmistettu teoriaosuus ja markkinointisuunnitelma tulevat olemaan käytännön työkaluina seuraavan tuloskauden loppuun.
Markkinointisuunnitelmassa perehdyttiin K-marketin nykytilan analysoinnin ja vuoden 2016 budjetoinnin kautta löytämään keinoja markkinoinnin toimenpiteiden tehostamiseen ja tuottavampaan kampanjointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö sisältää sekä teoreettisen osuuden että toiminnallisen markkinointisuunnitelman. Teoreettisessa osuudessa perehdytään markkinointitoimenpiteisiin päivittäistavarakaupan näkökulmasta, ja toiminnallinen osuus on teoriaosuuteen pohjautuva konkreettinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on toimeksiantajan toivomuksesta salattu.
Markkinointisuunnitelma tulee olemaan yrittäjälle pohjana tuleville markkinointisuunnitelmille hänen kehittäessään toimintaansa muuttuvassa kilpailutilanteessa. 4-p-mallin mukaan valmistettu teoriaosuus ja markkinointisuunnitelma tulevat olemaan käytännön työkaluina seuraavan tuloskauden loppuun.