dc.contributor.author | Määttä, Markus | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-21T09:01:56Z | |
dc.date.available | 2015-12-21T09:01:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2015122121561 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/103758 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja tutkimustehtävänä oli selvittää Joris Dormansin vuonna 2012 kehittämän Machinations-työkalun soveltuvuus ja parhaat käyttötarkoitukset free-to-play-mobiilipelien ekonomioiden suunnittelun eri vaiheissa. Lisäksi tavoitteena oli verrata sitä muihin tähän tarkoitukseen yleensä käytettyihin työkaluihin, joita ovat paperimallinnus, -prototyyppi ja taulukkolaskenta. Vertailu ja Machinationsin arviointi toteutettiin projektina, jossa suunniteltiin free-to-play-mobiilipelin ekonomia alusta asti eri työkaluja hyödyntäen ja lopuksi verrattiin niillä työskentelyä ja niistä saatuja hyötyjä toisiinsa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimia oppimateriaalina free-to-play-mobiilipelien ekonomioiden suunnittelussa TAMKin tietojenkäsittelyn koulutusohjelman pelituotannon suuntautumisvaihtoehdolle.
Työn tulokset osoittavat, että Machinations soveltuu käytettäväksi free-to-play-mobiilipelien ekonomioiden suunnittelussa, mutta se ei ole siihen yhtä hyödyllinen kuin vertailussa mukana olleet muut työkalut. Tuloksista ilmenee, että sillä ei ole yhtä helppoa työstää ekonomian mallinnuksia ja simulaatioita kuin muilla työkaluilla. Lisäksi sillä tehdyistä tuotoksista on huomattavasti vaikeampaa tulkita tietoa ekonomian tasapainosta kuin muilla työkaluilla tehdyistä vastaavista tuotoksista. Machinations sisältää myös paljon vikoja, jotka rikkovat sen toimintoja jatkuvasti ja satunnaisesti, ja näiden vuoksi sen käyttöä tutkittuun tarkoitukseen ei voi suositella.
Machinations ei siis ole hyödyllisin työkalu free-to-play-mobiilipelien ekonomioiden suunnitteluun, mutta se soveltuu kuitenkin kohtalaisesti sekä yksittäisten toiminnallisuuksien että yksinkertaisten ekonomioiden suunnitteluun. | fi |
dc.description.abstract | The goal of this thesis was to study the Machinations tool created by Joris Dormans and to research its usability and most suitable use cases on designing economies for free-to-play mobile games. This was done by benchmarking it against the tools commonly used for this purpose in a project where a game economy was designed from the ground up by utilizing the tools and theory related to the subject at hand. The tools Machinations was reviewed against were paper model, paper prototype and spreadsheet. The purpose of this thesis was also to provide study material for the commissioner of this thesis, Degree Programme of Business Information Systems at Tampere University of Applied Sciences.
The results of the study show that Machinations can be used for designing economies for free-to-play mobile games, but it is not as useful for this as the other tools it was reviewed against. It was found out that it is not as easy to create models and simulations of an economy with Machinations as with the other tools. In addition it is clearly more difficult to analyze and understand the state of the economies’ balance from models and simulations created with Machinations than with those created with the other tools. There are also a number of faults in the tool that can break the functionalities in the models. So overall it cannot be recommended to use Machinations for the purpose studied in this thesis.
Even though Machinations is not the most useful tool for designing free-to-play game economies, it is somewhat useful for designing individual features in them. It can also be useful in designing simpler game economies. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.subject | Machinations | |
dc.title | Free-to-Play-mobiilipelin ekonomian suunnittelu : Työkalujen vertailu | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/193 | - |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.ysa | pelisuunnittelu | |
dc.subject.ysa | mallintaminen | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.specialization | Pelituotanto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology| | - |
dc.subject.discipline | Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma | - |