Verkkokauppapalveluntarjoajien vertailu pienyrittäjän näkökannalta
Korsoff, Anita (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korsoff, Anita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122921701
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on vertailututkimus, jonka tarkoitus on auttaa pienyrittäjää löytämään omiin tarpeisiinsa soveltuva verkkokauppapalvelu, sekä tunnistaa mitä asioita palveluntarjoajan valinnassa tulee ottaa huomioon.
Uusia palveluntarjoajia on tullut viime vuosina paljon lisää ja palvelut ovat entistä monipuolisempia, pienen budjetin suppeista verkkokauppapalveluista todella kalliisiin ja kaikenkattaviin ratkaisuihin monimutkaisine integraatioineen.
Tähän tutkimukseen tutustuttuaan tulevan verkkokauppiaan aikaa säästyy toivottavasti enemmän ydinliiketoimintaan sen sijaan, että hän tutkisi ja vertailisi kymmeniä eri verkkokauppapalveluntarjoajia – ehkä ilman tietoa, mistä edes lähteä liikkeelle.
Tarkoitus on myös antaa lukijalle ajantasaista tietoa siitä, mitä kaikkea verkkokaupan perustamiseen tänä päivänä sisältyy, alkaen ostokäyttäytymisestä ja monikanavaisuudesta päätyen arvoketjuihin ja verkkokaupan tärkeimpiin prosesseihin.
Tutkimus perustuu fiktiiviseen Esimerkkiyritys Oy:n, jolle määriteltiin tarkasti tarpeet verkkokaupan perustamista varten. Nämä määrittelyt lähetettiin esikarsinnan jälkeen valituille palveluntarjoajille (Vilkas Group ja Mycashflow.fi), ja pyydettiin tarjoukset vertailua varten. Tuloksena syntyi vertailu sekä kirjallisena että taulukkomuodossa, ja vertailun tulokset perusteluineen.
Riippuu yrityksen tarpeista, mitkä kriteerit arvotetaan korkeimmalle valintaa tehdessä. Tässä tutkimuksessa palveluntarjoajaksi valikoitui Vilkas, mutta molemmat vastasivat Esimerkkiyritys Oy:n tarpeisiin hyvin, ja voittaja olisi voinut olla kumpi vain, painotuksista riippuen.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että pienyrittäjille on tänä päivänä tarjolla huomattavasti monipuolisempia verkkokauppapalveluja kohtuulliseen hintaan, kuin mitä vielä muutama vuosi sitten olisi voinut edes uneksia: esimerkiksi responsiivisuus, sekä monipuoliset markkinointityökalut.
Uusia palveluntarjoajia on tullut viime vuosina paljon lisää ja palvelut ovat entistä monipuolisempia, pienen budjetin suppeista verkkokauppapalveluista todella kalliisiin ja kaikenkattaviin ratkaisuihin monimutkaisine integraatioineen.
Tähän tutkimukseen tutustuttuaan tulevan verkkokauppiaan aikaa säästyy toivottavasti enemmän ydinliiketoimintaan sen sijaan, että hän tutkisi ja vertailisi kymmeniä eri verkkokauppapalveluntarjoajia – ehkä ilman tietoa, mistä edes lähteä liikkeelle.
Tarkoitus on myös antaa lukijalle ajantasaista tietoa siitä, mitä kaikkea verkkokaupan perustamiseen tänä päivänä sisältyy, alkaen ostokäyttäytymisestä ja monikanavaisuudesta päätyen arvoketjuihin ja verkkokaupan tärkeimpiin prosesseihin.
Tutkimus perustuu fiktiiviseen Esimerkkiyritys Oy:n, jolle määriteltiin tarkasti tarpeet verkkokaupan perustamista varten. Nämä määrittelyt lähetettiin esikarsinnan jälkeen valituille palveluntarjoajille (Vilkas Group ja Mycashflow.fi), ja pyydettiin tarjoukset vertailua varten. Tuloksena syntyi vertailu sekä kirjallisena että taulukkomuodossa, ja vertailun tulokset perusteluineen.
Riippuu yrityksen tarpeista, mitkä kriteerit arvotetaan korkeimmalle valintaa tehdessä. Tässä tutkimuksessa palveluntarjoajaksi valikoitui Vilkas, mutta molemmat vastasivat Esimerkkiyritys Oy:n tarpeisiin hyvin, ja voittaja olisi voinut olla kumpi vain, painotuksista riippuen.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että pienyrittäjille on tänä päivänä tarjolla huomattavasti monipuolisempia verkkokauppapalveluja kohtuulliseen hintaan, kuin mitä vielä muutama vuosi sitten olisi voinut edes uneksia: esimerkiksi responsiivisuus, sekä monipuoliset markkinointityökalut.