Co-Creative Business Design for an Accounting Company
Pohja, Elina (2015)
Pohja, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420530
Tiivistelmä
Taloushallinnon ala käy läpi suurta muutosta, johon vaikuttaa moni tekijä, kuten digitalisaatio, automatisoituminen, kansainvälistyminen ja lakimuutokset. Tilitoimistojen tulee omaksua asiakaskeskeisempi ajattelutapa ja ymmärtää sekä ennakoida, mitkä ovat asiakkaan todelliset tarpeet uudistuvassa markkinatilanteessa. Tämä edellyttää uudenlaista vuorovaikutusta ja tulevaisuuden rakentamista yhdessä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
Tämä kehittämistyö on tehty suomalaiselle mikroyrityksiin kuuluvalle tilitoimistolle. Yritys on mukana tutkimus- ja kehittämisprojektissa, jossa on tavoitteena luoda Pk-yrityksille menestystä tuottava talouspalveluiden liiketoimintamalli. Kehittämistyön tavoitteena on auttaa yri-tystä mallin kehittämisessä ehdottamalla näkökulmaksi palvelulogiikkaa (Service Logic) ja tuomalla uusia yhteiskehittämisen ja vuorovaikutuksen keinoja asiakkaan tarpeiden ja tule-vaisuuden muutostekijöiden tunnistamiseksi. Prosessissa on sovellettu palvelumuotoilun ja tulevaisuusajattelun menetelmiä. Kehittämistyön prosessi päättyy Service Logic Business Model Canvas -kuvaukseen, joka rakentuu kirjallisuuden ja aikaisemman tutkimuksen kautta pohdittujen prosessin työvaiheiden tulosten ympärille.
Tulokset indikoivat, että asiakkaat haluavat tilitoimiston johon he voivat luottaa. He arvostavat hyvin toimivia rutiinipalveluja ja ohjelmistoja. Asiakkaan arvoa voitaisiin kuitenkin fasilitoida monissa asioissa, kuten auttamalla hinnoittelussa, kustannuslaskennassa ja viranomaisraportoinnissa. Näiden käytännön asioiden lisäksi pienyritykset arvostavat tilitoimiston tarjoamaa emotionaalista ja kognitiivista tukea. Asiakkaat arvostivat järjestettyjä yhteiskehittämisaktiviteetteja, jonka kautta kumppanit pääsivät verkostoitumaan ja vaihtamaan ajatuksia. Uuteen palvelulogiikkaan pohjautuvaan liiketoimintamalliin suositellaankin vahvasti näiden tilaisuuksien jatkamista, sekä palvelumuotoilu- ja tulevaisuusmenetelmien käyttöä.
Tämä kehittämistyö on tehty suomalaiselle mikroyrityksiin kuuluvalle tilitoimistolle. Yritys on mukana tutkimus- ja kehittämisprojektissa, jossa on tavoitteena luoda Pk-yrityksille menestystä tuottava talouspalveluiden liiketoimintamalli. Kehittämistyön tavoitteena on auttaa yri-tystä mallin kehittämisessä ehdottamalla näkökulmaksi palvelulogiikkaa (Service Logic) ja tuomalla uusia yhteiskehittämisen ja vuorovaikutuksen keinoja asiakkaan tarpeiden ja tule-vaisuuden muutostekijöiden tunnistamiseksi. Prosessissa on sovellettu palvelumuotoilun ja tulevaisuusajattelun menetelmiä. Kehittämistyön prosessi päättyy Service Logic Business Model Canvas -kuvaukseen, joka rakentuu kirjallisuuden ja aikaisemman tutkimuksen kautta pohdittujen prosessin työvaiheiden tulosten ympärille.
Tulokset indikoivat, että asiakkaat haluavat tilitoimiston johon he voivat luottaa. He arvostavat hyvin toimivia rutiinipalveluja ja ohjelmistoja. Asiakkaan arvoa voitaisiin kuitenkin fasilitoida monissa asioissa, kuten auttamalla hinnoittelussa, kustannuslaskennassa ja viranomaisraportoinnissa. Näiden käytännön asioiden lisäksi pienyritykset arvostavat tilitoimiston tarjoamaa emotionaalista ja kognitiivista tukea. Asiakkaat arvostivat järjestettyjä yhteiskehittämisaktiviteetteja, jonka kautta kumppanit pääsivät verkostoitumaan ja vaihtamaan ajatuksia. Uuteen palvelulogiikkaan pohjautuvaan liiketoimintamalliin suositellaankin vahvasti näiden tilaisuuksien jatkamista, sekä palvelumuotoilu- ja tulevaisuusmenetelmien käyttöä.