Suomalaisten toimintaterapeuttien tutkitun tiedon käyttö ja sen kehittäminen : realistinen arviointitutkimus
Katajisto-Korhonen, Irina (2016)
Katajisto-Korhonen, Irina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071090
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:ltä. Opinnäytetyö pyrki tuottamaan tutkimustietoa suomalaisten toimintaterapeuttien tutkimustiedon käytöstä ja hyödyntämisestä käytännön työelämässä. Opinnäytetyön avulla oli tarkoitus laatia kehitysehdotukset siihen, miten Toimintaterapeuttiliitto voisi tukea jäseniensä tutkimustiedon käyttöä käytännön työelämässä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin Toimintaterapeuttiliiton Scandinavian Journal of Occupational Therapy (SJOT) –julkaisun hyödyllisyyttä ja tarpeellisuutta jäsenistön näkökulmasta, ja Toimintaterapeuttiliitolle laadittiin kehitysehdotukset jäsenedun jatkoon liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin realistisen arvioinnin periaatteiden mukaisesti, jolloin keskiössä on tutkimuksen käytettävyys ja hyödynnettävyys arvioinnin tilaajan kannalta. Realistinen arviointi on monimenetelmäinen lähestymistapa, ja opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista aineistonkeruumenetelmää. Internet-kysely tehtiin kaikille suomalaisille toimintaterapeuteille, jotka kuuluvat Toimintaterapeuttiliiton varsinaiseen jäsenrekisteriin (n=2094). Kyselyyn vastasi yhteensä 186 toimintaterapeuttia. Kysely oli lähinnä määrällinen arviointimenetelmä, mutta se sisälsi myös laadullisia osioita. Internet-kyselyn lisäksi menetelmänä käytettiin teemahaastattelua Toimintaterapeuttiliiton edustajille. Koska aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu eroavaisuuksia tutkimustiedon hyödyntämisessä työssäolovuosiin tai koulutustasoon liittyen, haluttiin tässä opinnäytetyössä vertailla muuttujia näiden suhteen.
Koska otos jäi pieneksi, ei tuloksia voida yleistää koskemaan kaikkia suomalaisia toimintaterapeutteja. Suurimmaksi tutkimustiedon hyödyntämisen esteeksi nousivat organisaatiotason haasteet, joista suurin oli ajanpuute. Ajanpuute oli vaikuttanut myös SJOT –julkaisun käyttöön estävänä tekijänä Kyselyyn vastanneiden toimintaterapeuttien asenne tutkimustietoon liittyen oli selkeästi positiivinen.
Opinnäytetyö toteutettiin realistisen arvioinnin periaatteiden mukaisesti, jolloin keskiössä on tutkimuksen käytettävyys ja hyödynnettävyys arvioinnin tilaajan kannalta. Realistinen arviointi on monimenetelmäinen lähestymistapa, ja opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista aineistonkeruumenetelmää. Internet-kysely tehtiin kaikille suomalaisille toimintaterapeuteille, jotka kuuluvat Toimintaterapeuttiliiton varsinaiseen jäsenrekisteriin (n=2094). Kyselyyn vastasi yhteensä 186 toimintaterapeuttia. Kysely oli lähinnä määrällinen arviointimenetelmä, mutta se sisälsi myös laadullisia osioita. Internet-kyselyn lisäksi menetelmänä käytettiin teemahaastattelua Toimintaterapeuttiliiton edustajille. Koska aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu eroavaisuuksia tutkimustiedon hyödyntämisessä työssäolovuosiin tai koulutustasoon liittyen, haluttiin tässä opinnäytetyössä vertailla muuttujia näiden suhteen.
Koska otos jäi pieneksi, ei tuloksia voida yleistää koskemaan kaikkia suomalaisia toimintaterapeutteja. Suurimmaksi tutkimustiedon hyödyntämisen esteeksi nousivat organisaatiotason haasteet, joista suurin oli ajanpuute. Ajanpuute oli vaikuttanut myös SJOT –julkaisun käyttöön estävänä tekijänä Kyselyyn vastanneiden toimintaterapeuttien asenne tutkimustietoon liittyen oli selkeästi positiivinen.