Yritysbloggaus myynnin tukena
Nuru, Veera (2016)
Nuru, Veera
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601121234
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysbloggausta myynnin tukena. Teoriassa on käytetty teemoina yritysbloggausta, digitaalista markkinointia ja B2B-myyntiä. Opinnäytetyö on toteutettu omasta innostuksesta aiheeseen vuosina 2015 ja 2016 osana Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman koulutuslinjaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selventää lukijalle mitä yritysbloggaus on ja miten sitä voidaan hyödyntää osana yrityksen b2b-myyntiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kolmivaiheinen ohjeistus aloittelevalle yritysbloggaajalle. Ohjeistus on opinnäytetyön liitteet – kohdassa.
Yritysbloggaus on yrityksen edustajan tai edustajien kirjoittama blogi, jota julkaistaan niin, että se on julkisesti saatavilla ja sitä on mahdollista kommentoida. Yritysblogia voidaan käyttää yrityksen myynnissä monella eri tavalla hyödyksi. Yritysblogilla voidaan kasvattaa myyjän ja yrityksen ammattimaista brändiä tai henkilökuvaa ja saada yrityksen myyntitunneliin ja myyntiprosessiin lisää liidejä, joista voidaan jalostaa kauppoja.
Yritysbloggauksen taustalla vaikuttaa suurelta osin digitaalinen markkinointi; sisältömarkkinointi ja hakukonemarkkinointi. Sisältömarkkinointi on sisällöllä tapahtuvaa markkinointia, ja eroaa perinteisestä markkinoinnista huomionhakutavalla. Sisältömarkkinointi ansaitsee kohderyhmänsä huomion. Hakukonemarkkinoinnilla puolestaan varmistetaan blogin näkyvyys hakukoneissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selventää lukijalle mitä yritysbloggaus on ja miten sitä voidaan hyödyntää osana yrityksen b2b-myyntiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kolmivaiheinen ohjeistus aloittelevalle yritysbloggaajalle. Ohjeistus on opinnäytetyön liitteet – kohdassa.
Yritysbloggaus on yrityksen edustajan tai edustajien kirjoittama blogi, jota julkaistaan niin, että se on julkisesti saatavilla ja sitä on mahdollista kommentoida. Yritysblogia voidaan käyttää yrityksen myynnissä monella eri tavalla hyödyksi. Yritysblogilla voidaan kasvattaa myyjän ja yrityksen ammattimaista brändiä tai henkilökuvaa ja saada yrityksen myyntitunneliin ja myyntiprosessiin lisää liidejä, joista voidaan jalostaa kauppoja.
Yritysbloggauksen taustalla vaikuttaa suurelta osin digitaalinen markkinointi; sisältömarkkinointi ja hakukonemarkkinointi. Sisältömarkkinointi on sisällöllä tapahtuvaa markkinointia, ja eroaa perinteisestä markkinoinnista huomionhakutavalla. Sisältömarkkinointi ansaitsee kohderyhmänsä huomion. Hakukonemarkkinoinnilla puolestaan varmistetaan blogin näkyvyys hakukoneissa.