Kuljetusliikkeiden laatupoikkeamien hallinta
Nuutila, Henri (2016)
Nuutila, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131297
Tiivistelmä
Nykypäivänä asiakaspalvelun merkitys on korostunut. Kuljetusliikkeiden on pystyttävä vastaamaan asiakkaiden kasvaneisiin vaatimustasoihin, mutta samalla myös yrityksen tuottama laatutaso on saatava pidettyä ennallaan ja sitä on jopa parannettava. Kuljetusalalla kriittisessä roolissa ovat etenkin poikkeamat, joita kuljetusliikkeen laadussa ilmenee. Nämä laatupoikkeamat on saatava hallintaan, jotta pärjätään nykypäivän kovassa kilpailutilanteessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Log Master Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, miten kuljetusyrityksissä hoidetaan laatupoikkeamien hallintaa ja raportointia sekä nostaa esille seikkoja, miten laatupoikkeamien hallintaa voitaisiin tehostaa. Työn olennaisena osana oli myös selvittää, käytetäänkö kuljetusyrityksissä tällä hetkellä kuljetusten laatupoikkeamien hallintaan ja raportointiin tarkoitettuja sovelluksia.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuljetusliikkeiden edustajia. Teemahaastatteluiden sekä haastatteluvaihetta edeltävän kyselyn avulla selvitettiin, miten laadunhallintaa toteutettiin kuljetusliikkeissä. Ymmärtämällä kuljetusliikkeiden laadunhallinnan sekä poikkeamien hallinnan periaatteet ja toimintatavat, pyrittiin koostamaan kehitysehdotuksia siitä, miten laatupoikkeamien hallintaa voitaisiin kuljetusliikkeissä kehittää. Työssä esitetään myös asioita, jotka ovat kriittisimpiä kuljetusliikkeiden poikkeamien hallinnan kannalta.
Työn johtopäätöksissä todetaan, että erityyppisten poikkeamien vähentäminen kuljetusliikkeiden toiminnassa vaatii erilaisia toimenpiteitä. Kuljetusliikkeiden on pyrittävä proaktiiviseen toimintaan, jonka tärkeimpänä toteuttajana on kuljetusliikkeen henkilökunta. Kriittisimpiä asioita poikkeamien hallintasovelluksen käytössä ovat sen räätälöinti kuljetusliikkeen omiin tarpeisiin, jatkuva kehittäminen sekä oikeinlaisen poikkeamien hallintakulttuurin aikaansaaminen yrityksen sisällä. Log Master Oy:n kehittämään poikkeamien hallintasovellukseen löydettiin myös parannusehdotuksia. Nämä parannusehdotukset perustuivat sovelluksen käyttäjien raportoimiin ongelmiin tai puuttuviin ominaisuuksiin, joita he olivat havainnoineet sovellusta käyttäessään osana jokapäiväistä toimintaansa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Log Master Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, miten kuljetusyrityksissä hoidetaan laatupoikkeamien hallintaa ja raportointia sekä nostaa esille seikkoja, miten laatupoikkeamien hallintaa voitaisiin tehostaa. Työn olennaisena osana oli myös selvittää, käytetäänkö kuljetusyrityksissä tällä hetkellä kuljetusten laatupoikkeamien hallintaan ja raportointiin tarkoitettuja sovelluksia.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuljetusliikkeiden edustajia. Teemahaastatteluiden sekä haastatteluvaihetta edeltävän kyselyn avulla selvitettiin, miten laadunhallintaa toteutettiin kuljetusliikkeissä. Ymmärtämällä kuljetusliikkeiden laadunhallinnan sekä poikkeamien hallinnan periaatteet ja toimintatavat, pyrittiin koostamaan kehitysehdotuksia siitä, miten laatupoikkeamien hallintaa voitaisiin kuljetusliikkeissä kehittää. Työssä esitetään myös asioita, jotka ovat kriittisimpiä kuljetusliikkeiden poikkeamien hallinnan kannalta.
Työn johtopäätöksissä todetaan, että erityyppisten poikkeamien vähentäminen kuljetusliikkeiden toiminnassa vaatii erilaisia toimenpiteitä. Kuljetusliikkeiden on pyrittävä proaktiiviseen toimintaan, jonka tärkeimpänä toteuttajana on kuljetusliikkeen henkilökunta. Kriittisimpiä asioita poikkeamien hallintasovelluksen käytössä ovat sen räätälöinti kuljetusliikkeen omiin tarpeisiin, jatkuva kehittäminen sekä oikeinlaisen poikkeamien hallintakulttuurin aikaansaaminen yrityksen sisällä. Log Master Oy:n kehittämään poikkeamien hallintasovellukseen löydettiin myös parannusehdotuksia. Nämä parannusehdotukset perustuivat sovelluksen käyttäjien raportoimiin ongelmiin tai puuttuviin ominaisuuksiin, joita he olivat havainnoineet sovellusta käyttäessään osana jokapäiväistä toimintaansa.