Kustannus- ja kannattavuusvertailu 68- ja 76-tonnisten ajoneuvoyhdistelmien välillä
Ojala, Janne (2015)
Ojala, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kahden eri painoluokan ajoneuvo-yhdistelmän kustannus- ja kannattavuuslaskentaa. Työhön valitut yhdistelmät olivat 68- ja 76-tonniset. Työn tilaajana toimi Kuljetusliike A. Myllymäki Oy Seinäjoelta.
Johdanto osassa tutustuttiin työn tilaajana toimivaan yritykseen, joka on erikoistunut irtorehukuljetuksiin sekä nykytilanteeseen, jossa työaikalakien noudattaminen varsinkin isommalla autolla on vaikeaa lisääntyneiden lastaus- ja purkuaikojen vuoksi. Lisäksi painorajoitetut tiet ja sillat tuovat omat hankaluutensa.
Teoriaosassa keskityttiin erilaisiin kustannustekijöihin, jotka tulisi ottaa huomioon laskentaa tehtäessä ja analyysissä tarkasteltiin yrityksen varsinaisia kirjanpitotietoja, miten laskenta toteutuu käytännössä. Teoriaosassa tutkittiin kahta erilaista kustannus-laskentaohjelmaa, joista valittiin käytettävät tutkimuskohteet tähän työhön.
Vertailulla haluttiin selvittää, kummanko painoluokan auto on kustannus-tehokkaampi ja tuottaa enemmän kuluihin nähden. Selvityksen pääkohde oli kulujen ja tuottojen välinen suhdeluku eli kriittinen piste. Tulosta tullaan käyttämään seuraavan ajoneuvon hankinnassa.
Laskennassa käytettiin pääosin listahintoja sekä muita yleisiä julkisia lukuja, jotta työ pysyisi julkisena. Yrityksen tarkkoja kirjanpitotietoja ei haluttu julkistaa kilpailullisista syistä.
Laskelmasta selviää, että isompi auto on aloituskuluiltaan kalliimpi mutta suuremman kapasiteetin johdosta tonnimäärään suhteutettuna edullisempi ja parempi vaihtoehto.
Johdanto osassa tutustuttiin työn tilaajana toimivaan yritykseen, joka on erikoistunut irtorehukuljetuksiin sekä nykytilanteeseen, jossa työaikalakien noudattaminen varsinkin isommalla autolla on vaikeaa lisääntyneiden lastaus- ja purkuaikojen vuoksi. Lisäksi painorajoitetut tiet ja sillat tuovat omat hankaluutensa.
Teoriaosassa keskityttiin erilaisiin kustannustekijöihin, jotka tulisi ottaa huomioon laskentaa tehtäessä ja analyysissä tarkasteltiin yrityksen varsinaisia kirjanpitotietoja, miten laskenta toteutuu käytännössä. Teoriaosassa tutkittiin kahta erilaista kustannus-laskentaohjelmaa, joista valittiin käytettävät tutkimuskohteet tähän työhön.
Vertailulla haluttiin selvittää, kummanko painoluokan auto on kustannus-tehokkaampi ja tuottaa enemmän kuluihin nähden. Selvityksen pääkohde oli kulujen ja tuottojen välinen suhdeluku eli kriittinen piste. Tulosta tullaan käyttämään seuraavan ajoneuvon hankinnassa.
Laskennassa käytettiin pääosin listahintoja sekä muita yleisiä julkisia lukuja, jotta työ pysyisi julkisena. Yrityksen tarkkoja kirjanpitotietoja ei haluttu julkistaa kilpailullisista syistä.
Laskelmasta selviää, että isompi auto on aloituskuluiltaan kalliimpi mutta suuremman kapasiteetin johdosta tonnimäärään suhteutettuna edullisempi ja parempi vaihtoehto.