Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käyttäjälähtöisen unisex-vaatemalliston suunnittelu

Alanko, Nina (2015)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo_nina_alanko1.pdf (13.97Mt)
Lataukset: 


Alanko, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191437
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää nuorten aikuisten mieltymyksiä, asenteita ja käsityksiä unisex-vaatetuksesta,sekä selvittää miten sukupuolta viestitään vaatteella, mikä tekee vaatteesta maskuliinisen ja mikä feminiinisen. Työn lopputuloksena syntyi kolme erilaista käyttäjäprofiilia, jotka on rakennettu kuvaamaan unisex-vaatteisiin eri tavoin suhtautuvia henkilöitä. Profiilien
pohjalta suunniteltiin kaupallinen unisex-vaatemallisto kaudelle kevät/kesä 2016. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikuttivat työn tekijän tulevaisuuden liike-idea sukupuolineutraaleja vaatteita tarjoavasta yrityksestä, sekä oppilasvaihdossa Tanskassa suoritetut markkinoinnin opinnot.

Pääteoriana käytetään sukupuolen jakoa biologiseen ja sosiaaliseen sukupuoleen sekä Judith Butlerin teoriaa siitä, että sukupuoli on jotain mitä tehdään ja rakennetaan itse. Työssä keskitytään etenkin sukupuolen rakentamiseen vaatteiden avulla. Pohjatietoa sukupuolinormeista ja vaatteen
viesteistä kerätään esimerkiksi muodin psykologian tutkija Susan Kaiserin teoksiin, sekä muodintutkija Annemari Vänskän väitöskirjaan syventymällä. Käyttäjätietoa kerättiin yleisiä pukeutumismieltymyksiä ja unisexvaatetusta koskevan verkkokyselyn avulla. Kyselyä jaettiin sähköpostitse
Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, sekä sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastaajista halukkaille lähetettiin myös haastattelu, jossa haastateltavat saivat vaikuttaa konkreettisemmin malliston syntyyn ja tunnelmaan.

Unisex-vaatteiden potentiaalisimman käyttäjäryhmän analyysin lisäksi opinnäytetyön pääjohtopäätöksenä on, että unisex-vaatteen voi jakaa joko designiltaan tai mitoitukseltaan sukupuolineutraaliksi, eikä näiden molempien ominaisuuksien tule aina löytyä vaatteesta, jotta sitä voisi kutsua unisex-vaatteeksi. Kaupallinen unisex-mallisto sisältää designiltaan sukupuolineutraaleja vaatteita, jotka voivat olla erikseen mies- ja naisvartalolle eri peruskaavoista tehtyjä. Unisex termissä itsessään huomattiin olevan hieman negatiivinen leima, eikä sen käyttöä vaatteen markkinoissa opinnäyteyön tuloksena kannata liikaa korostaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste