Teatterin rytmioppi
Kuivalainen, Kiia (2016)
Kuivalainen, Kiia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601181421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee rytmin rakentamista esitykseen ohjaajantyön näkökulmasta. Pyrin löytämään selkeitä rytmittämisen tekijöitä, joilla näyttelijä ja ohjaaja voivat harjoitusvaiheessa korjata mahdolliset rytmiongelmat. Rytmi-käsitteen määrittelemiseksi otan vaikutteita musiikin rytmiopista ja sovellan näitä termejä teatteriin. Tämän kautta tarkoituksenani on saada vastaukset kysymyksiin: mitä on rytmi teatterissa ja miten se on läsnä esityksessä?
Rytmin ytimen jäsentämisessä käytän Vsevolod Meyerholdin biomekaniikkaa, jonka hän on kehittänyt näyttelijäntyön harjoitusmenetelmäksi. Teatteriesityksen tekotapoja ja muotoja on useita, mutta toimiakseen edukseen, kaikissa niissä on oltava oikeanlainen rytmi. Rytmitysongelmat voivat kadottaa katsojan mielenkiinnon esitykseen. Teatteriesitykseen tarvitaan vähintään näyttelijä ja katsoja, jos katsoja ei rytmitysongelmien takia pysty esitystä seuraamaan, on näyttelijän tekemä työ lavalla turhaa. Judith Westonin teorioiden avulla listaan ohjaajalle ja näyttelijälle rytmin rakennuspalikoita, joilla muodostetaan rytmitystä teatterin muotoon ja sisältöön.
Rytmin ytimen jäsentämisessä käytän Vsevolod Meyerholdin biomekaniikkaa, jonka hän on kehittänyt näyttelijäntyön harjoitusmenetelmäksi. Teatteriesityksen tekotapoja ja muotoja on useita, mutta toimiakseen edukseen, kaikissa niissä on oltava oikeanlainen rytmi. Rytmitysongelmat voivat kadottaa katsojan mielenkiinnon esitykseen. Teatteriesitykseen tarvitaan vähintään näyttelijä ja katsoja, jos katsoja ei rytmitysongelmien takia pysty esitystä seuraamaan, on näyttelijän tekemä työ lavalla turhaa. Judith Westonin teorioiden avulla listaan ohjaajalle ja näyttelijälle rytmin rakennuspalikoita, joilla muodostetaan rytmitystä teatterin muotoon ja sisältöön.