Myynnin tehostaminen asiakaspalveluprosessissa : case: Inhouse Group Oy
Kunnas, Inka (2015)
Kunnas, Inka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121721362
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia Elisan myymälässä työskentelevän Inhouse Group Oy:n yri-tysmyyjän päivittäisiä asiakastapaamisia ja löytää myyntiä haittaavia tekijöitä. Työn tutki-musote oli kvalitatiivinen, ja menetelmänä käytettiin pääosin teemahaastatteluja.
Tutkimuksen esitietoa kerättiin kahdella kyselyllä, joista ensimmäinen liittyi tapaamisten määriin ja toinen myyjien valmistautumisiin sekä odotuksiin. Kyselyiden tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimuksen teoriaosa koostuu asiakassuhteista ja palvelumyyntiprosessista ja siinä sivuttiin myös asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajayrityksen sekä tutkijan yhteisen kiinnostuksen ja yhteisten tavoitteiden pohjalta. Tutkija työskentelee itse case-yrityksessä yritysmyyjänä.
Asiakaspalveluprosessista nousi selkeästi esiin myyntiä haittaavia tekijöitä, kuten laskusel-vitykset, sopimusten omistajanvaihdot, tekniset ongelmat sekä tapaamisten ja kauppojen kirjaukset. Myös ennalta sovitut tapaamiset koettiin aikarosvoiksi, ja ajanvarauksiin toivot-tiinkin parempaa laatua kaupallisuuden näkökulmasta.
Inhouse Group Oy:n johto sai tutkimuksesta arvokasta tietoa myyjien päivittäisestä teke-misestä sekä myynnin haasteista. Tutkimustulokset auttavat yritystä kehittämään palvelu-prosesseja parempien myyntilukujen saavuttamiseksi unohtamatta kuitenkaan kokonais-valtaista asiakaspalvelua, joka on tämän päivän liiketoiminnan edellytys.
Tutkimuksen esitietoa kerättiin kahdella kyselyllä, joista ensimmäinen liittyi tapaamisten määriin ja toinen myyjien valmistautumisiin sekä odotuksiin. Kyselyiden tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimuksen teoriaosa koostuu asiakassuhteista ja palvelumyyntiprosessista ja siinä sivuttiin myös asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajayrityksen sekä tutkijan yhteisen kiinnostuksen ja yhteisten tavoitteiden pohjalta. Tutkija työskentelee itse case-yrityksessä yritysmyyjänä.
Asiakaspalveluprosessista nousi selkeästi esiin myyntiä haittaavia tekijöitä, kuten laskusel-vitykset, sopimusten omistajanvaihdot, tekniset ongelmat sekä tapaamisten ja kauppojen kirjaukset. Myös ennalta sovitut tapaamiset koettiin aikarosvoiksi, ja ajanvarauksiin toivot-tiinkin parempaa laatua kaupallisuuden näkökulmasta.
Inhouse Group Oy:n johto sai tutkimuksesta arvokasta tietoa myyjien päivittäisestä teke-misestä sekä myynnin haasteista. Tutkimustulokset auttavat yritystä kehittämään palvelu-prosesseja parempien myyntilukujen saavuttamiseksi unohtamatta kuitenkaan kokonais-valtaista asiakaspalvelua, joka on tämän päivän liiketoiminnan edellytys.