Organisaatiomuutosten vaikutukset tuottajan työhön Yleisradiossa
Suikkanen, Elina (2015)
Suikkanen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191457
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Yleisradion tuottajien työtä Mediapoliksessa ja organisaatiomuutosten vaikutusta heidän työhönsä. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaisia kokemuksia ja toiveita Ylen tuottajilla on Mediapolis -muutokseen liittyen. Tutkimuksessa käsitellään myös Ylen strategisten muutosten aiheuttamia tuntemuksia tuottajien näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esitellään tv-tuottajan työnkuvaa sekä media-alalla yleisesti että Yleisradiossa. Lisäksi työssä käsitellään erilaisia organisaatiomuutosteorioita. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös tutkimuksen tulokset, jotka pohjautuvat neljän Ylen tuottajan haastatteluihin ja niissä saatuihin vastauksiin.
Tutkimustulokset kertovat, että tuottajat ovat hyvin tietoisia media-alan muutoksesta ja ymmärtävät, miten epävarmaa alalla toimiminen tällä hetkellä on. Ennen melko varmana pidetty työpaikka ei ole enää taattu vaan muutokset vaikuttavat voimakkaasti Ylen työntekijöihin. Tulosten perusteella tuottajilla on uskoa Mediapoliksen toimintaan ja he kokevat Mediapoliksen tarjoavan paljon mahdollisuuksia kehittää media-alaa, jos tarjotut resurssit vain osataan hyödyntää. Koko Yleä koskevat strategiset muutokset puolestaan aiheuttivat epätietoisuutta tuottajissa.
Opinnäytetyössä esitellään tv-tuottajan työnkuvaa sekä media-alalla yleisesti että Yleisradiossa. Lisäksi työssä käsitellään erilaisia organisaatiomuutosteorioita. Opinnäytetyössä tuodaan esille myös tutkimuksen tulokset, jotka pohjautuvat neljän Ylen tuottajan haastatteluihin ja niissä saatuihin vastauksiin.
Tutkimustulokset kertovat, että tuottajat ovat hyvin tietoisia media-alan muutoksesta ja ymmärtävät, miten epävarmaa alalla toimiminen tällä hetkellä on. Ennen melko varmana pidetty työpaikka ei ole enää taattu vaan muutokset vaikuttavat voimakkaasti Ylen työntekijöihin. Tulosten perusteella tuottajilla on uskoa Mediapoliksen toimintaan ja he kokevat Mediapoliksen tarjoavan paljon mahdollisuuksia kehittää media-alaa, jos tarjotut resurssit vain osataan hyödyntää. Koko Yleä koskevat strategiset muutokset puolestaan aiheuttivat epätietoisuutta tuottajissa.