Näytä suppeat kuvailutiedot

Voimaantumista käsityömenetelmin : Nuorten kokemuksia käsityöryhmästä

Aarnio, Emilia (2016)

dc.contributor.authorAarnio, Emilia-
dc.date.accessioned2016-01-28T10:46:41Z
dc.date.available2016-01-28T10:46:41Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201601281701-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/104518
dc.description.abstractOpinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Silta-Valmennusyhdistys ry, joka toimii Tampereen seudulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tutkimustietoa käsityömenetelmien vaikutuksista nuorten hyvinvointiin ja heidän koulunkäyntiinsä. Tarkoituksena oli tuottaa tutkimustietoa, joka edistää Silta-Valmennuksen ja Tampereen kaupungin perusopetuksen yhdessä järjestämän Silta-Niva toiminnan kehittämistä. Silta-Niva toiminta on suunnattu peruskouluikäisille nuorille, jonka tarkoituksena on tukea nuoria koulunkäynnissä sekä mahdollisesti muilla elämän osa-alueilla. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toiminnallinen osuus koostui kahdestatoista käsityötoiminnan ohjauskerrasta, joiden tavoitteena oli synnyttää nuorille voimaantumisen kokemuksia. Tutkimusaineisto kerättiin toimintaan osallistuville nuorille toteutetun alkukartoituksen, käsityöohjauskerroissa kerätyn palautteen, osallistuvan havainnoinnin sekä toimintaan osallistuvien nuorten ja heidän opettajansa haastattelujen avulla. Alkukartoitus toteutettiin lomakehaastatteluna ja informoituna kyselynä. Käytännön toteutusta tuki teoriatieto sosiaalipedagogiikasta, koulupudokkuudesta ja opiskelumotivaatiosta, voimaantumisesta sekä käsityön vaikutuksesta hyvinvointiin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä käsitöiden tekemisen vaikuttaneen positiivisesti nuorten koulunkäyntiin sekä heidän hyvinvointiinsa. Opinnäytetyö todentaa toiminnan säännöllisyyden, hyvän ryhmähengen sekä luottamuksen edesauttavan voimaantumisen kokemusta. Opinnäytetyön perusteella voi todeta, että käsityötoimintaa kannattaa jatkaa ja kehittää Silta-Nivassa.fi
dc.description.abstractThis Bachelor’s thesis was commissioned by Silta-Valmennusyhdistys Association, which is a non-governmental organization in Tampere. The aim of this thesis was to collect information about how handicraft methods affect young people’s wellbeing and school attendance. The purpose was to acquire information which enables the development of Silta-Niva activities, which are arranged in collaboration between Silta-Valmennus Association and the education services of the city of Tampere. Silta-Niva is aimed at youth attending secondary school. Its purpose is to assist the youth with school attendance and other things in life. This thesis was a practice-based qualitative research. Twelve handicraft workshops were carried out as a part of the study. The aim of the production was to generate empowering experiences for the youth. The research methods were introductory inquiry, feedback of the handicraft workshops, participant observation and interviews of the youth and their teacher. The theoretical background deals with social pedagogy, dropping out of school and study motivation, empowerment as well as the effects of handicrafts on wellbeing. Based on the research results it can be concluded that the handicraft workshops influenced the school attendance of the youth and their wellbeing positively. The thesis proves that regular activities, a good team spirit and trust help to generate empowering experiences. On the basis of the thesis it can be stated that it is worth proceeding and developing the handicraft work in Silta-Niva.en
dc.language.isofin-
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleVoimaantumista käsityömenetelmin : Nuorten kokemuksia käsityöryhmästäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1785-
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysakäsityö
dc.subject.ysavoimaantuminen
dc.subject.ysasosiaalinen vahvistaminen
dc.subject.ysanuoret
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordVoimaantuminen-
dc.subject.keywordkäsityötaidot-
dc.subject.keywordnuoret-
dc.subject.keywordopiskelumotivaatio-
dc.subject.specializationPedagoginen ohjaustoiminta-
dc.subject.degreeprogramfi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management|-
dc.subject.disciplineOhjaustoiminnan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot